Google Ads

Sunday 6 September 2015

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 10

MENARIK DI DALAM
è Apakah nilai Ramadhan kita?
è Bijaksana vs lemah
è Doa oh doa
è Kuiz agama
è Maafkanku wahai suami
è 7 Habits
è Taubat, bersihkan hati
è Cerdaskan minda dari aspek psikologi


Assalamualaikum,
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Sahabatku….
Ramadhan yang mulia sudah lama meninggalkan kita, adakah kita sudah mengambil peluang tersebut? Ramai yang tanya, peluang apa tu? Bila sebut tentang peluang,mestilah kita bayangkan ia sesuatu yg best kan? Memang best… ia adalah untuk kita memperbaiki diri, muhasabah diri dan memperbanyakkan amal ibadah kita kpd Tuhan yang telah banyak memberi kita nikmat. Ingatkah kita berapakah markah yang layak untuk kita dengan Ramadhan yang lalu?

Sahabatku….
Sangat rugi orang yang apabila datangnya bulan Ramadhan, dia hanya lapar dan dahaga sahaja, tanpa dapat apa-apa keberkatan di dalamnya. bagi yg wanita. adakah hutang kita dengan Allah qada’ puasa yang lepas telah kita lunaskan atau kita biarkan sahaja ianya bertambah dari tahun ke tahun? Kononnya nanti nak bayar fidyah...Subhanallah...lekanya kita… kehidupan dunia yang begitu melekakan kita. suruhan Allah kita buat acuh tak acuh sahaja… cuba bayangkan kalau Allah pun cipta kita dengan acuh tak acuh. tangan kita Dia buat 1, jari kita Dia buat 3 sahaja, mata kita Dia buat besar sangat. barulah kita tahu dan nak bersyukur yang Allah ciptakan kita dgn sangat SEMPURNA. walaupun tiada satu pun makhluk di muka bumi ini sempurna di sisi TUHAN.  Cuma kita saje yang kadangkala sangat lalai. Astaghfirullah.
    Norazila Khalid

 BIJAKSANA VS LEMAH

Orang yang bijaksana adalah orang yang tahu  menilai dirinya serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah adalah mereka mengikut hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah.

 

Contoh yg mudah, kita nak spy dpt mengecapi syurga kelak, tp cara hidup kita ‘entah apa-apa’(Fikir sendiri)


JGN SEKALIPUN LUPA UTK BERDOA KPD ALLAH
    Berdoalah kpd Tuhanmu dgn merendah diri & suara yg lembut. Sesungguhnya Allah tdk menyukai org2 yg melampaui batas. & jgnlah kamu membuat kerosakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya & berdoalah kpdNya dgn rasa takut (tdk akn diterima) & hrpn (akn dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amt dekat kpd org2 yg berbuat baik. (Surah al-A'raf: 55-56)
    Jgn sesekali lupa bhw Allah ialah Tuhan sekalian alam & hanya Dia shj Penolong. Oleh itu, ingatlah apabila hendakkan sesuatu, mintalah drpd Allah.
    Doa ialah salah satu drpd ibadah yg paling pntg utk membawa kita dekat dgn Allah. Sesuai dgn sifatnya, semua manusia perlu berasa utk melakukannya. Walaupun ia sgt penting & seseuatu yang diperlukan dalam kehidupan mukmin, org yg tdk beriman hny melakukannya pd masa2 susah. Pd masa itu, ia mungkin tdk akn diterima oleh Allah krn apa yg disenangi Allah ialah utk meminta pertolongan Allah baik pd masa senang/susah. Ini krn, seseorang yg berdoa kpd Allah ialah org yg mengakui kelemahannya di sisi Allah  & ketidakupayaanya dlm mencapai sesuatu kecuali dgn izin Allah.
    Doa perlu diikuti dgn penyerahan diri kpd Allah. Seseorang yg berdoa meletakkan sgl kptsn, sama ada senang/susah kpd Allah. Memahami bhw sgl penyelesaian kpd sesuatu mslh/mencegah drpd sesuatu perkara yg tdk diingini terletak pd Allah. Dia ialah sumber ketenangan & keyakinan kpd org2 mukmin. Dgn berdoa kpd Allah & menjadikanNya sbg Penolong kt, ia menanam perasaan aman dlm diri seseorang mukmin.
    Walau bagaimanapun, kt perlu menjelaskan slh fhm yg timbul: Berdoa hny kpd Allah tdk bermaksud yg kita hny duduk bersahaja, menunggu tnp melakukan apa2. Seseorang perlu berasa yakin bhw Allah yang berkuasa menentukan segala perkara. Dlm masa yg sama, dia perlu berusaha utk menggunakan sgl cr yg Allah sediakan utk mencapai penyelesaian.
  Seseorang yg ikhlas berdoa kpd Allah perlu melakukan “doa dgn tindakan”, sesuai dgn hukum yg ditetapkan oleh Allah. Apa yg dimaksudkan “doa dgn tindakan” ialah berusaha bersungguh2 utk mencapai keputusan yg diinginkan. Sbg contoh, memanfaatkan sgl bentuk perubatan merupakan “doa dgn tindakan” kpd org yg sakit utk sembuh drpd penyakitnya. Berdoa kpd Allah utk sembuh merupakan doa scr lisan. Oleh itu, doa dgn tindakan ialah asas kpd ibadah yg seseorang perlu sertakan bersama doa lisan itu.
Dari Buku “Jangan Sekalipun Lupa”-Harun Yahya



TRIVIA (SOALAN KUIZ AGAMA)
1. Wanita pertama yang syahid dlm Islam?
2. Siapakah isteri ke-2 Rasulullah?
3. Siapakah satu-satunya sahabat Nabi s.a.w yang lahir di dlm Kaabah?
Jawapan (di akhir edisi ini)



MAAFKANKU WAHAI SUAMI
KADANG2 AKU RASA AKULAH
ISTERI YG TERLALU BYK MENERIMA
SEDANGKAN ENGKAU TAK PERNAH MEMINTA
KADANG2 AKU RASA
AKULAH ISTERI YG BARU TERJAGA
SEDANGKAN ENGKAU TAK PERNAH TERLENA

KADANG2 AKU BERSUARA TANPA BERFIKIR
SEMUA PERKATAANKU MENJADI SALAH
DATANGLAH KE SINI DAN PEGANG TANGANKU
SEMENTARA AKU CERITA KEHIDUPAN ISTERI
HARAP DIMENGERTI

KADANG2 AKU SAKITI HATIMU
APABILA KUTOLAK SENTUHANMU
BUKAN BERMAKSUD AKU KURANG MENYAYANGIMU…
NAMUN CABARAN TERLALU

KADANG2 AKU BERUBAH PD PANDANGANMU
TP SAYANG, ITU TDK BENAR
TOADA APA YG PALING KUHARGAI
DRPD KEHIDUPAN MANIS BERSAMAMU

KADANG2 KUFIKIR SEJUTA TAHUN
ADALAH TERLALU SINGKAT
HANYA AKU BERITAHUMU
BETAPA AKU SAYANGNYA AKU
BETAPA SYUKURNYA AKU… KAU PELINDUNGKU

KADANG2 BERJAUHAN DENGANMU
AKULAH ISTERI YG BERCITA2 TINGGI…
MENCIPTA KERUKUNAN KELUARGA
NAMUN AKU TETAP AKU YG INI…
MAAFKAN AKU WAHAI SUAMI..
SOLUSI ISU 21

 7 HABITS TO BE HIGHLY EFFECTIVE PEOPLE
à HABIT 1 : BE PROACTIVE 
àHABIT 2 : BEGIN WITH THE END IN MIND 
àHABIT 3 : PUT FIRST THING FIRST
àHABIT 4: THINK WIN/WIN
àHABIT 5 : SEEK FIRST TO UNDERSTAND..THEN TO BE UNDERSTOOD
àHABIT 6: SYNERGIZE
àHABIT 7 : SHARPEN THE SAW
Stephen R.Covey


RENUNGAN
Ingatlah, hidup ini menjadi bermakna apabila ilmu kita terus bertambah dr semasa ke semasa. Sesungguhnya kesalahan dan kesilapan tdk menjadi penyebab manusia terjerumus ke dlm siksaan Allah krn sesungguhnya manusia itu sentiasa melakukan kesilapan. Tetapi sifat tdk mahu memperbaiki diri yg menjadi penyebab kita hampir dgn azab Allah. Sebesar manapun kesalahan kita dpt dihapuskan dgn bertaubat. Asalkan kita segera meninggalkan kesalahan itu dan berusaha memperbaiki diri sendiri.


MENCERDASKAN MINDA DR ASPEK PSIKOLOGI

1. TAAT KPD ALLAH

2. TAAT DAN KASIH KPD IBUBAPA

3. BERKAWAN DGN YG POSITIF

4. SUKA MENOLONG ORG LAIN

5. MERANCANG 2 LANGKAH KEDEPAN

6. MEMILIKI BAKAT KEPIMPINAN

7. MENGAMBIL KEPUTUSAN DAHULU

8. MELAWAN SIFAT MAZMUMAH

9. MENGHAYATI SIFAT MAHMUDAH

10. TDK AMBIL MUDAH SEBARANG PERKARA

11. MEMBANTU RAKAN MENGHADAPI KESUSAHAN

12. KUAT DISIPLIN

13. TEGAS MEMBUAT KEPUTUSAN

14. BIJAK MENGURUS MASA

15. TANGGUNGJAWAB MENCARI ILMU

16. MENJADIKAN MASALAH BUKAN BEBANAN

17. BERDIKARI

sumber : Rahsia Minda Hebat (Dato’ Siti Nor Bahyah)


RUANGAN SOLAT

SOLAT JAMAK

IALAH SOLAT YG DIKUMPULKAN SBG KELONGGARAN KPD UMAT ISLAM YG BERMUSAFIR. SESEORANG YG BERMUSAFIR DIHARUSKAN MENJAMAK ANTARA 2 SOLAT FARDU DLM 1 MASA, SPRT MENJAMAKKAN SOLAT ZOHOR DGN ASAR DAN SOLAT MAGRIB DGN ISYAK. SOLAT JAMAK TERBAHAGI 2 IAITU

à JAMAK TAKDIM (CTH: ASAR DIKERJAKAN DLM WKTU ZOHOR)

à JAMAK TA’KHIR (CTH: ZOHOR DIKERJAKAN DLM WKTU ASAR)

sumber : Pengertian Solat Dlm Islam (Ustaz Dzulkarnain Hamzah)



TAHUKAH ANDA ?

Apabila kita menghembuskan nafas pd minuman, kt akn mengeluarkan karbon dioksida (CO2)yg apabila bercampur dgn air (H2O)akn menjadi H2CO3 iaitu sama dgn cuka yg menyebabkan minuman itu berasid.

‘Sesungguhnya Nabi melarang bernafas di dlm bekas minuman’(Muttafaq’alaih)


MENDAPAT ILMU DARI RADIO
Kita  seringkali mendengar radio apabila  memandu kenderaan, terutama ketempat kerja. Radio apakah yg menjadi halwa telinga kita? Adakah radio yg  sarat dengan hiburan semasa dgn lagu-lagu yg amat melalaikan, dengan gosip2 panas artis tempatan dan antarabangsa yang sememangnya tiada faedah?. Dengarlah  saluran radio yg mengingatkan kita kepada Tuhan, Allah, Pencipta kita, Pemberi rezeki kpd kita, Pengurnia Nikmat yang Maha banyak kpd kita...tidak terkira… sementara telinga masih mampu mendengar…. Dengarlah ... Saluran radio yg memberikan banyak ilmu agama YG BERMANFAAT  kpd kita… sementara nafas belum berakhir…..
IKIM.FM 106.2 FM (Kawasan Ulu Tiram, Johor)


JAWAPAN TRIVIA
1. Sumayyah
2. Saudah Bt Zam’ah.(Rasulullah berkahwin dgn Saudah sblm berkahwin dgn Aisyah)
3. Hakim B. Hizam








No comments:

Post a Comment