Google Ads

Thursday 31 December 2015

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 203

MENARIK DI DALAM
·        Bagaimana Menghargai Masa =Nyawa?
·        Doa Perlindungan Untuk Anak-anak
·        Takbur
·        Cepat
·        4 Malaikat
·        Semua Ada Dalam al Quran
·        Nafsu
·        Entah –Entah Tidak mendapat Syafaat



BAGAIMANA MENGHARGAI MASA = NYAWA?
 Ramai orang mengalami masalah untuk mendisiplinkan masa. Tetapi hakikatnya jika kita mengamalkan ajaran Islam secara total, maka masa seseorang akan terurus secara automatik. 
Misalnya waktu solat, jika dijaga dengan baik, hidup akan terdisiplin dengan sendirinya. Begitu juga dengan pengurusan masa. Bayangkan, jika seseorang itu bersolat 5 kali sehari, maka dengan sendirinya dia akan sentiasa mengawasi masa. Mana mungkin orang yang benar-benar menjaga solat 5 waktu, terlalai dalam hidupnya?
Kehidupan terlalu singkat untuk dosa dan perkara sia-sia. seperti yang ditegaskan sebelum  ini bahawa Allah menciptakan manusia untuk beribadah. Hidup yang sementara dan singkat ini hanyalah satu persediaan untuk satu kehidupan yang abadi.
Jika dinisbahkan tempoh hidup di dunia (Katalah 63 tahun) berbanding hidup di akhirat (yang infiniti) .nisbah 1:1000 000 pun belum memadai. Jika diibaratkan berniaga, modalnya Cuma seringgit tetapi potensi mendapat untungnya berlipat ganda sehingga sejuta ringgit, adakah kita akan abaikan atau sia-siakan yang seringgit itu? Pasti tidak, kita akan gunakan sebaik-baiknya.
Sumber : Pesan Hati Untuk Hati



DOA PERLINDUNGAN UNTUK ANAK-ANAK
‘Ya Allah, aku berlindung kepada kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada setiap gangguan syaitan, makhluk yang mempunyai racun yang boleh membunuh, dan setiap pengihatan yang jahat serta membahayakan’.
(Riwayat al Bukhari)

         


RUGINYA AMALAN KITA JIKA

¤ TAKBUR
Daripada sikap mudah memandang hina orang lain, terbentuklah satu lagi sikap keji iaitu takbur. Takbur ialah rasa diri lebih baik, mulia daripada orang lain. Awas, cukuplah dengan sekelumit takbur di hati, tertutuplah pintu syurga untuk kita.
Rasulullah bersabda ‘Tidak akan masuk syurga, siapa yang ada dalam hatinya walau sebesar zarah rasa takbur’.
Seorang sahabat bertanya: ‘Bagaimana dengan seseorang yang sukakan bajunya yang elok-elok, sandalnya yang elok-elok’.
Rasulullah pun bersabda ‘Sesungguhnya Allah Maha Cantik, suka akan kecantikan. Takbur itu, menyanggah kebenaran (kerana ego) dan menghina orang lain!’. (Riwayat Muslim)




CEPAT
Semua orang mahu cepat dalam semua hal. Cepat kaya, cepat berkahwin, cepat bahagia, pendek kata semuanya mahu pantas, segera, cepat. Jika boleh, berdoa pun mahu dikabulkan cepat-cepat.  tetapi mengapa diri belum mahu cepat-cepat berubah menjadi baik? Cepat mengamalkan ilmu. Cepat memberi sedekah. Cepat nelakukan kebaikan. Cepat pula tinggalkan larangan. Aduhai. Apakah sebab  kita melambat-lambatkan taubat? Berbicara tentang cepat bertaubat, kita renung ayat Allah ini sebagai peringatan, ‘Dan bersegeralah kamu mencari ampunan Tuhanmu’. (Ali Imran 3:133) kita bagaimana? Allah suka kepada mereka yang cepat melakukan taubat. Cepat bertaubat, kebaikan pun akan lekas mendekat. Kita mesti cepat, sebab tarikh kematian sudah dicatat, takut tidak sempat.
Sumber : viceversa







4 MALAIKAT
Menarik! Perasan atau tidak, ada 4 malaikat yang disebut dalam surah al Baqarah.
2 Harut
2 Jibril
2 Marut
2 Mikail


SEMUA ADA DALAM AL QURAN
            ‘Semua ilmu ada dalam al Quran’. Kata seorang Ulama. ‘maksud tuan, ilmu dunia juga? ’balas seorang pemuda. ‘ya ilmu dunia dan akhirat’. ‘saya tidak percaya. Masakan begitu? Bagi saya mustahil kitab al Quran yang hanya terdiri daripada ribuan ayat itu boleh mengisi semua bentuk ilmu’. ‘berapa ayat yang diperlukan untuk memuatkan semua ilmu yang ada?’ ‘wah, tentulah berbilion-bilion  banyaknya. Bentuk dan jenis ilmu tersangat luas.’ ‘sy masih berpendapat semua asas ilmu ada dalam al Quran’. ‘sy tetap tidak bersetuju’. Ulama hanya tersenyum.
            Tidak puas hati, keesokan harinya pemuda itu datang bertemu ulama. ‘tuan masih percaya semua ilmu ada dalam al Quran? ‘ya’ jawab ulama itu pasti. ‘kalau begitu, berapa banyak minyak yang boleh diperoleh daripada sekilogram buah kelapa sawit?’ ulama itu diam. Pemuda itu berasa bangga kerana pada pengamatannya ulama itu tunduk pada pandangannya. ‘dan jangan lupa tunjukkan nama surah dan ayatnya sekali ya’. Tambah pemuda itu. ‘mari ikut saya. Pemuda itu di bawa ke tempat pemprosesan minyak kelapa sawit. Dan soalan yang sama dikemukan kepada penyelia di sana dan jawapan diperoleh. ‘saya mahu jawapan daripada al Quran, bukan penyelia ini!’ bantah pemuda itu agak marah. ‘Itulah jawapan al Quran. Dalam surah an Nahl ayat 43 Allah berfirman ‘bertanyalah kepada orang yang mengetahui jika kamu tidak mengetahuinya’, dan kita telah pun bertanyakan kepada penyelia kilang ini tentang soalan kamu. Inilah yang dijelaskan di dalam al Quran dan inilah jawapan al Quran kepada soalan kamu’.
Pengajaran
Al Quran bukan kitab sejarah, sains atau ilmu-ilmu lain. Namun begitu, dalam al Quran ada asas dan teras umum bagi ilmu-ilmu itu yang menjadi dasar, prinsip dan panduan untuk mengembangkannya. Jika seseorang mempelajari al Quran secara menyeluruh, dia akan mempunyai pengetahuan umum bagi semua ilmu yang penting di dunia ini.
Sumber : Angguk Geleng



,


NAFSU
Nafsu adalah sebahagian daripada diri kita yang jika tidak dikawal, ia akan menyusahkan kita. Oleh itu kawallah nafsu, bukannya ia yang mengawal kita.


ENTAH-ENTAH TIDAK MENDAPAT SYAFAAT
Syafaat. Barangkali itulah talian hayat terakhir yang paling kita perlukan kelak. Syafaat teragung sudah tentu daripada Nabi tercinta. Dengan syafaat Baginda juga, barulah ahli syurga dibenarkan memasuki syurga. Dengan syafaat Baginda juga, ada sebilangan umat yang bertuah ke syurga tanpa hisab. Mungkin yang lebih bertuah daripada itu, ada yang sepatutnya dihumban ke neraka sebaliknya terselamat. Semuanya dengan syafaat nabi yang diperkenankan Allah. Walau tidak sebegitu bertuah mendapat syafaat Nabi sekalipun, jika Allah sudi perkenan syafaat pihak lain untuk kita pun sangat bersyukur. Contohnya syafaat si anak buat ibu bapanya. Pada hari kiamat kelak, diseru kepada wildan (kanak-kanak yang mati kecil) ’Masuklah ke syurga’. Mereka pun menjawab ’sehingga  ayah dan ibu kami masuk!’. Kemudian ibu bapa mereka tiba. Allah pun berfirman ’Mengapa Aku melihat kamu keberatan?. Masuklah ke syurga’. ’Ya Tuhan, ayah dan ibu kami!’. Lalu Allah berfirman ’Masuklah syurga kamu bersama ibu bapa kamu’. (Riwayat Ahmad). Begitulah, selain syafaat Nabi ada juga syafaat daripada malaikat, orang soleh bahkan amalan diri sendiri. Secara mudahnya syafaat ialah permohonan suatu pihak untuk diri kita di hadapan Allah. Bagaimanapun syafaat tinggal syafaat jika tidak diperkenankan Allah. Seseorang hanya boleh memohon syafaat buat kita namun Allah jualah yang menentukan sama ada memperkenankannya atau tidak.  Malangnya, Allah enggan perkenankan syafaat gara-gara jika kita termasuk dalam senarai hitam berikut
A)Mensyirikkan Allah
‘sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mensyirikkanNya sedangkan Dia sudi mengampunkan selainnya bagi sesiapa sahaja yang diperkenankan’ (Al Nisa 4:48). Semak diri selalu. Masih ada yang bersolat dan berlapar dahaga kerana berpuasa, tetapi dalam masa yang sama bomoh, pawang khurafat dan tahyul masih juga percaya.
B)Menzalimi Orang
‘2 jenis manusia dalam Umatku yang tidak akan mendapat syafaatku; pemimpin yang zalim dan setiap orang yang melampau lagi kaku’. (Riwayat al Tabrani) kita ialah pemimpin dalam medan masing-masing. beringatlah jangan sampai menzalimi orang di bawah pimpinan kita.
C)Melampau Dalam Beragama
Dalam sabda lain ‘Wahai sekalian manusia, berwaspadalah kamu tentang ghuluw dalam agama. Sesungguhnya umat sebelum kamu hancur disebabkan ghuluw dalam agama’ (Riwayat Ibn Majah). Ghuluw bermaksud melampau-lampau sama ada dari segi kepercayaan, sikap dan tindakan. Melampau dalam beragama wujud dalam pelbagai wajah.







No comments:

Post a Comment