Google Ads

Monday 28 December 2015

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 200

MENARIK DI DALAM
·        ‘Orang Akhirat’ Sibuk Di Dunia
·        Ego Dengan Ilmu
·        Satu Huruf Satu Pahala
·        Al Quran Pemberi Syafaat di Akhirat
·        Mana Satu Kita?



‘ORANG AKHIRAT’ SIBUK DI DUNIA

‘Orang Akhirat’ (maaf, jika boleh dikatakan begitu) adalah orang yang paling sibuk di dunia. Bayangkan seorang petani yang sedang dalam proses menanam atau berkebun, tentulah keadaannya amat sibuk sekali. Pada awalnya, dia sibuk menanam semak dan hutan untuk memugar tanah

 Kebunnya. Selepas itu sibuk pula untuk menanam, mengairi, membajai dan menjaga pokok itu. Kemudian dia akan sibuk membina pagar dan mencari racun serangga. Begitulah seharusnya sikap seorang mukmin yang merasakan dunia ini sebagai tempoh berkebun (Menanam). Dia sentiasa aktif, produktif, dan memanfaatkan masanya untuk menjaga ‘pokok’ Amalannya di dunia. Sekali lagi ingin ditegaskan. ‘menjadi seorang mukmin, secara automatik menjadi seorang yang profesional, yakni orang yang rajin, proaktif, produktif, aktif dan dinamik’.

 

Sumber : MUKMIN PROFESIONAL

 

 



EGO DENGAN ILMU
            ‘saya hendk belajar ilmu membersihkan hati’. Kata seorang ulama besar kepada seorang ahli sufi. ‘tuan sudah banyak ilmu. Saya di sini hanya mengajar sekadarnya’. Ujar ahli sufi secara terus terang. ‘betul, saya ingin belajar di tempat tuan ini. Saya ingin menghilangkan rasa takbur’. ‘pengajaran saya tidak menggunakan kitab’. Ahli sufi berkata perlahan. ‘mana boleh belajar tanpa kitab. Tuan tidak tahu akan itu?’ ujar ulama besar itu. ‘orang yang memang tinggi ilmu agama seperti tuan tidak perlu lagi belajar melalui kitab’. ‘setahu saya sesiapa sahaja belajar perlu ada kitab’. Kata ulama besar itu. Serban besar dan jubah indahnya bergeser ditiup angin. ‘baiklah, apa itu takbur?’ Tanya ahli sufi itu seolah-olah ingin menguji. ‘apabila merasakan diri sendiri terbaik, memandang hina orang lain dan menolak kebenaran’. Jawab ulama besar itu dengan yakin. Ilmu-ilmu yang begitu seakan sudah berada di hujung jarinya. ’tuan sudah mahir asas ilmu takbur’. ’tetapi saya ingin membuang rasa takbur..’  ‘benarkah tuan ingin membuang rasa takbur?’  ’itulah tujuan asal saya datang ke sini’. ’kalau begitu buang serban dan jubah tuan dahulu. Selepas itu ambil mangkuk kosong ini dan mengemislah di tempat tuan mengajar’. Kata ahli sufi. ‘apa? Mengemis? Mengemis bukankah kerja hina?’ ‘tujuan mengemis ini bukan kerana malas atau meminta belas ihsan manusia. Tuan perlu mengemis untuk menghilangkan ego. Supaya terasa hina di hadapan manusia setelah selama ini tuan dikenali sebagai ulama besar’. ‘oh, saya tidak mampu . Saya datang ke sini untuk belajar ilmu yang lebih tersirat. Saya ingin menelaah kitab-kitab yang hebat dan tinggi’. ’oh, saya tidak mengajar kitab-kitab seperti itu. Saya hanya belajar mengamalkan ilmu yang telah kita sama-sama ketahui’.  ’jadi tuan tidak sangguplah mengajar saya?  ’bukan, tetapi tuanlah yang tidak sanggup belajar daripada saya’. 

Pengajaran
Ada orang yang sombong dengan ilmunya. Namun ilmu itu tidak lebih hanya hafalan kata-kata dan terisi di dalam akal semata-mata. orang melihatnya hebat, tetapi hatinya penuh dengan karat ego apabila merasakan dirinya lebih baik dan lebih alim daripada orang lain.
Sumber : Angguk Geleng





SATU HURUF SATU PAHALA
‘sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitabullah, maka dia mendapat satu kebaikan. Sedangkan satu kebaikan akan dibalas dengan 10 kali ganda. Aku tidak bermaksud ‘alif lam mim’ itu satu huruf, tetapi alif 1 huruf, lam 1 huruf, dan mim juga 1 huruf.’ (Riwayat al Tirmizi)
Cuba congak-congakan anggaran pahala yang kita dapat daripada sebaris ayat yang kita baca. Kalau setengah muka surat sudah berapa? bagaimana seterusnya?. Jom! Bersama al Quran meraih pahala.


AL QURAN PEMBERI SYAFAAT DI AKHIRAT
‘Bacalah al Quran, kerana al Quran akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat kepada tuannya’. (Riwayat Muslim) Di dunia inipun, jika ada ‘orang dalam’ atau ‘kabel’ urusan kita jadi lancar. Permohonan yang kita buat mudah dapat. Begitulah di akhirat, ‘kabel’ yang diperlukan adalah al Quran.



MANA SATU KITA?
 TIADA SIFAT MARAH
Sifat seumpama ini adalah tercela kerana mendedahkan diri kepada sifat dayus dan pengecut. Imam As Syafie berkata ‘orang yang diperbuat sesuatu ke atasnya supaya dia menjadi marah, lalu dia tidak marah, maka orang itu sebagai keldai’. Mana mungkin orang yang tiada sifat marah  mampu menunaikan perintah Allah ini ‘Wahai Nabi, perangilah orang kafir dan munafik, dan bertindak keraslah terhadap mereka. Dan sebenarnya tempat mereka adalah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali’ (Al Tahrim 66:9). Tanpa marah seseorang akan kehilangan harga diri dan maruahnya. Malah isteri dan keluarganya juga akan turut tercemar. Sifat acuh tak acuh sahaja ketika peribadi di hina kerana merasakan diri terlalu lemah dan hina bukan merupakan sifat orang yang beriman.  Firman Allah ‘Jangan kamu berasa lemah, dan jangan kau berdukacita, sedang kamu orang yang tertinggi jika kamu orang yang beriman’ (Ali Imran 3:139)

 SIFAT MARAH YANG KETERLALUAN
Sifat marah adalah keterlaluan apabila melampaui batas kebijaksaan akal dan syariat. Golongan ini tidak boleh ditegur atau diberi nasihat. Sifat ini bertentangan dengan sifat orang yang beriman yang senantiasa mendapat manfaat daripada peringatan. Allah mengingatkan ‘berilah peringatan kerana peringatan itu memberi manfaat kepada orang yang beriman’. (Al Zariyat 51:55)

 SIFAT MARAH YANG TERKAWAL
Golongan inilah yang terpuji. Marahnya tidak terlalu  lemah dan tidak terlalu kuat. Inilah golongan yang sederhana.  Maka sewajarnya mereka yang terlalu lemah sifat marah, mendidik diri agar rasa marah terpimpin oleh akal dan syariat. Manakala sesiapa yang sifat marahnya keterlaluan, wajib mendidik dirinya agar berada di titik kesederhanaan.
Sumber : SOLUSI



           



No comments:

Post a Comment