MENARIK DI DALAM
·
‘Orang Akhirat’ Sibuk Di Dunia
·
Ego
Dengan Ilmu
·
Satu
Huruf Satu Pahala
·
Al Quran
Pemberi Syafaat di Akhirat
·
Mana Satu
Kita?
‘ORANG AKHIRAT’ SIBUK DI DUNIA
‘Orang Akhirat’ (maaf, jika boleh
dikatakan begitu) adalah orang yang paling sibuk di dunia. Bayangkan seorang
petani yang sedang dalam proses menanam atau berkebun, tentulah keadaannya amat
sibuk sekali. Pada awalnya, dia sibuk menanam semak dan hutan untuk memugar
tanah
Kebunnya. Selepas itu sibuk pula untuk
menanam, mengairi, membajai dan menjaga pokok itu. Kemudian dia akan sibuk
membina pagar dan mencari racun serangga. Begitulah seharusnya sikap seorang
mukmin yang merasakan dunia ini sebagai tempoh berkebun (Menanam). Dia sentiasa
aktif, produktif, dan memanfaatkan masanya untuk menjaga ‘pokok’ Amalannya di
dunia. Sekali lagi ingin ditegaskan. ‘menjadi seorang mukmin, secara automatik
menjadi seorang yang profesional, yakni orang yang rajin, proaktif, produktif,
aktif dan dinamik’.
Sumber
: MUKMIN PROFESIONAL
EGO DENGAN ILMU
‘saya
hendk belajar ilmu membersihkan hati’. Kata seorang ulama besar kepada seorang
ahli sufi. ‘tuan sudah banyak ilmu. Saya di sini hanya mengajar sekadarnya’.
Ujar ahli sufi secara terus terang. ‘betul, saya ingin belajar di tempat tuan
ini. Saya ingin menghilangkan rasa takbur’. ‘pengajaran saya tidak menggunakan
kitab’. Ahli sufi berkata perlahan. ‘mana boleh belajar tanpa kitab. Tuan tidak
tahu akan itu?’ ujar ulama besar itu. ‘orang yang memang tinggi ilmu agama seperti
tuan tidak perlu lagi belajar melalui kitab’. ‘setahu saya sesiapa sahaja
belajar perlu ada kitab’. Kata ulama besar itu. Serban besar dan jubah indahnya
bergeser ditiup angin. ‘baiklah, apa itu takbur?’ Tanya ahli sufi itu
seolah-olah ingin menguji. ‘apabila merasakan diri sendiri terbaik, memandang
hina orang lain dan menolak kebenaran’. Jawab ulama besar itu dengan yakin.
Ilmu-ilmu yang begitu seakan sudah berada di hujung jarinya. ’tuan sudah mahir
asas ilmu takbur’. ’tetapi saya ingin membuang rasa takbur..’ ‘benarkah tuan ingin membuang rasa
takbur?’ ’itulah tujuan asal saya datang
ke sini’. ’kalau begitu buang serban dan jubah tuan dahulu. Selepas itu ambil
mangkuk kosong ini dan mengemislah di tempat tuan mengajar’. Kata ahli sufi.
‘apa? Mengemis? Mengemis bukankah kerja hina?’ ‘tujuan mengemis ini bukan kerana
malas atau meminta belas ihsan manusia. Tuan perlu mengemis untuk menghilangkan
ego. Supaya terasa hina di hadapan manusia setelah selama ini tuan dikenali sebagai
ulama besar’. ‘oh, saya tidak mampu . Saya datang ke sini untuk belajar ilmu yang
lebih tersirat. Saya ingin menelaah kitab-kitab yang hebat dan tinggi’. ’oh, saya
tidak mengajar kitab-kitab seperti itu. Saya hanya belajar mengamalkan ilmu yang
telah kita sama-sama ketahui’. ’jadi
tuan tidak sangguplah mengajar saya?
’bukan, tetapi tuanlah yang tidak sanggup belajar daripada saya’.
Pengajaran
Ada orang yang sombong dengan
ilmunya. Namun ilmu itu tidak lebih hanya hafalan kata-kata dan terisi di dalam
akal semata-mata. orang melihatnya hebat, tetapi hatinya penuh dengan karat ego
apabila merasakan dirinya lebih baik dan lebih alim daripada orang lain.
Sumber : Angguk
Geleng
SATU HURUF SATU PAHALA
‘sesiapa yang membaca satu huruf
daripada kitabullah, maka dia mendapat satu kebaikan. Sedangkan satu kebaikan
akan dibalas dengan 10 kali ganda. Aku tidak bermaksud ‘alif lam mim’ itu satu
huruf, tetapi alif 1 huruf, lam 1 huruf, dan mim juga 1 huruf.’ (Riwayat al
Tirmizi)
Cuba congak-congakan anggaran
pahala yang kita dapat daripada sebaris ayat yang kita baca. Kalau setengah
muka surat sudah berapa? bagaimana seterusnya?. Jom! Bersama al Quran meraih
pahala.
AL QURAN PEMBERI
SYAFAAT DI AKHIRAT
‘Bacalah al Quran, kerana al Quran
akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat kepada tuannya’. (Riwayat
Muslim) Di dunia inipun, jika ada ‘orang dalam’ atau ‘kabel’ urusan kita jadi
lancar. Permohonan yang kita buat mudah dapat. Begitulah di akhirat, ‘kabel’ yang
diperlukan adalah al Quran.
MANA SATU KITA?
◊ TIADA SIFAT MARAH
Sifat seumpama ini adalah tercela
kerana mendedahkan diri kepada sifat dayus dan pengecut. Imam As Syafie berkata
‘orang yang diperbuat sesuatu ke atasnya supaya dia menjadi marah, lalu dia
tidak marah, maka orang itu sebagai keldai’. Mana mungkin orang yang tiada
sifat marah mampu menunaikan perintah
Allah ini ‘Wahai Nabi, perangilah orang kafir dan munafik, dan bertindak
keraslah terhadap mereka. Dan sebenarnya tempat mereka adalah neraka Jahannam,
dan itulah seburuk-buruk tempat kembali’ (Al Tahrim 66:9). Tanpa marah
seseorang akan kehilangan harga diri dan maruahnya. Malah isteri dan
keluarganya juga akan turut tercemar. Sifat acuh tak acuh sahaja ketika
peribadi di hina kerana merasakan diri terlalu lemah dan hina bukan merupakan
sifat orang yang beriman. Firman Allah
‘Jangan kamu berasa lemah, dan jangan kau berdukacita, sedang kamu orang yang
tertinggi jika kamu orang yang beriman’ (Ali Imran 3:139)
◊ SIFAT MARAH YANG KETERLALUAN
Sifat marah adalah keterlaluan
apabila melampaui batas kebijaksaan akal dan syariat. Golongan ini tidak boleh
ditegur atau diberi nasihat. Sifat ini bertentangan dengan sifat orang yang
beriman yang senantiasa mendapat manfaat daripada peringatan. Allah
mengingatkan ‘berilah peringatan kerana peringatan itu memberi manfaat kepada
orang yang beriman’. (Al Zariyat 51:55)
◊ SIFAT MARAH YANG TERKAWAL
Golongan inilah yang terpuji.
Marahnya tidak terlalu lemah dan tidak
terlalu kuat. Inilah golongan yang sederhana.
Maka sewajarnya mereka yang terlalu lemah sifat marah, mendidik diri
agar rasa marah terpimpin oleh akal dan syariat. Manakala sesiapa yang sifat
marahnya keterlaluan, wajib mendidik dirinya agar berada di titik
kesederhanaan.
Sumber
: SOLUSI
No comments:
Post a Comment