Google Ads

Thursday 3 December 2015

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 175

MENARIK DI DALAM
·        Korbankan Nikmat Dunia
·        Segar
·        Tahap pengorbanan
·        Doa Untuk Si dia
·        Ikhlas Dalam Bekerja
·        Tahu Tetapi tidak sedar
·        50 Sen vs RM50
·        Kemahiran Hidup atau Tujuan Hidup?

KORBANKAN NIKMAT DUNIA 
Orang mukmin sanggup mengorbankan kenikmatan dunia yang sementara dan sedikit untuk mendapat kenikmatan akhirat yang lebih baik dan kekal. Mereka sanggup mengorbankan cinta makhluk yang tidak kekal dan rapun bagi meraih cinta Allah yang abadi dan teguh. Mereka rela kehilangan cinta makhluk untuk mendapat cinta Allah.



SEGAR
Ramadhan semakin hampir dan akan tiba. Persediaan untuk menghadapinya juga makin rancak demi memastikan ini Ramadhan yang terbaik. Untuk mengharungi sebulan Ramadhan memerlukan badan yang sihat dan bertenaga. Tubuh yang segar untuk melakukan ibadah puasa pada siang hari dan menghidupkan malam-malamnya dengan solat terawih dan ibadah-ibadah lain. Badan yang segar memberi semangat untuk memanfaatkan tempoh sebulan Ramadhan yang menjadi ‘pesta ibadah’ dengan bermacam-macam ganjaran dan kelebihan yang Allah janjikan. Lalu, persediaannya harus bermula sejak awal. Jika 1 Ramadhan baru mempersiapkan diri, alamatnya belum petang badan sudah letih lesu. Badan terkejut menerima perubahan rutin. Berpuasa sunat, disiplin membaca al Quran, latihan bersedekah dan solat berjemaah hanya contoh didikan untuk memasuki ‘universiti Ramadhan’. Jika sudah bersedia, kita melangkah memasuki ‘universiti Ramadhan’ dengan badan, mental dan hati yang segar dan penuh bersedia. Sebulan Ramadhan, kesannya sepanjang tahun. 


           

SABDA RASULULLAH
‘setiap daging yang tumbuh dengan perkara yang haram, maka nerakalah yang lebih utama untuknya’.
(Riwayat al Tabrani)




TAHAP PENGORBANAN 

 PENGORBANAN HARTA

Secara tabii, manusia sememangnya mencintai harta. Harta yang dicintai itulah yang mesti dikorbankan demi cinta Allah. Mulakanlah dengan mengorbankan harta yang wajib seperti zakat fitrah dan zakat harta. Apabila cukup haul dan nisab, orang Islam wajib mengeluarkan zakat. Jika tidak,hukumnya berdosa. Bagi mereka yang masih berlebihan hartanya, maka berinfaklah melalui ibadah wakaf. Tidak akan terjejas harta jika mengorbankan satu, dua bahkan beberapa ekor haiwan korban pada hari raya Aidiladha dan hari Tasyrik serta tidaklah ‘menyakitkan’ (sedangkan korban itu mesti sesuatu yang menguji hati)

 

 PENGORBANAN MASA DAN TENAGA

Bagi yang tidak mempunyai harta, masih boleh berkorban harta yang bukan dalam bentuk material seperti  tenaga dan masa. Bagi yang mempunyai kesihatan dan kekuatan badan boleh menggunakan kekuatan fizikalnya untuk membantu orang yang lemah dan susah. Tegasnya, orang Islam boleh melakukan kerja amal, gotong –royong , memberi  bantuan kepada mangsa kebakaran, banjir dan insan-insan yang memerlukan. Begitu juga dalam kerja-kerja dakwah dan usaha mendaulatkan agama, seperti meghadiri Usrah, mengikuti usrah, dan meakukan ziarah. Semua ini menagih masa dan tenaga.

 

 PENGORBANAN JIWA

Berkorban jiwa merupakan kemuncak pengorbanan. Sanggup mati syahid di jalan Allah ialah pengorbanan yang tertinggi kerana nyawa lebih berharga daripada masa, tenaga dan harta. Anak tangga menuju syahid perlu di lalui setapak demi setapak. Bermula dengan mengorbankan kepentingan dunia, kehendak hawa nafsu, melawan bisikan syaitan, dan memerangi sifat mazmumah. Rasa marah misalnya, mesti dilawan agar tunduk kepada syariat. Jika marah tidak diatasi, dikhuatiri perjuangan di jalan Allah akan sia-sia.

 

 


DOA UNTUK SI DIA
Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad saw bersabda ‘Sesiapa yang mendoakan saudaranya pada saat tidak dia tidak bersamanya, maka malaikat yang diamanahkan untuk menjaga dan mengawasinya berkata. Semoga Allah mengabulkan, dan bagimu semoga mendapat yang semisalnya. (riwayat Muslim)


IKHLAS DALAM BEKERJA
Kita memberi bukan untuk menerima. Kita menabur budi bukan untuk dianggap berjasa. Apa yang sepatutnya diharapkan adalah keredaan Allah semata-mata. sesungguhnya, apa yang dijanjikanNya lebih baik, kekal dan abadi. Namun, bukan mudah untuk mendapat keikhlasan. Dalam samar mainan rasa kadangkala, malah selalu, kita menagih penghargaan dan terima kassih daripada manusia. Padahal manusia sering mengecewakan kita. Sudah masyhur kata bijak pandai ‘siapa yang mengharapkan terima kasih atas kebaikan yang dilakukannya akan mengalai sakit jiwa’. Mengapa? Hal ini demikian kerana umumnya majoriti manusia tidak pandai berterima kasih. Lalu bersedialah, jika madu yang anda berikan, mungkin tuba yang akan anda dapat sebagai balasan.


TAHU TETAPI TIDAK SEDAR

Kerja itu satu ibadah. Itulah hakikatnya. Malangnya, ramai umat Islam hanya tahu kerja itu satu ibadah tetapi tidak sedar kerja itu satu ibadah. Apa bezanya antara tahu dan sedar? Tahu hanya sekadar di kepala (pemikiran) manakala sedar itu di hati (penghayatan). Antara sedar dan tahu bukan sahaja berbeza maknanya tetapi juga berbeza implikasinya. Orang yang hanya mengetahui kerja itu satu ibadah tidak akan bersungguh-sungguh, amanah dan bertanggungjawab berbanding dengan orang yang menghayatinya. Faktor inilah yang menyebabkan ibadah umum tidak ditangani dengan sebaik-baiknya berbanding ibadah asas (wajib). hampir tidak pernah kita dengar seorang yang solat subuh (secara bersendirian) bertindak ‘memotong’ bilangan rakaat menjadi satu walau bagaimana letih, mengantuk atau uzur sekalipun dirinya. Ya, begitu amanah. Malangnya, kita selalu dengar orang ponteng, curi tulang, main-main dan membuang masa ketika bekerja. Padahal solat itu 1 ibadah dan kerja itu juga 1 ibadah.begitu juga jarang berlaku orang Islam curi minum dan makan sewaktu berpuasa di bulan Ramadhan, tetapi perbuatan rasuah, sogok dan menipu kerap berlaku dalam urusan perniagaan. Mengapa terjadi begitu? Bukankah kita wajib menjadi hamba Allah di dalam dan di luar solat?



50 SEN VS RM50
            Pada satu hari, duit syiling 50 sen bertemu dengan kawan lamanya, duit kertas RM50. dek terlalu sibuk bermusafir ke sana sini, bertukar-tukar tangan, mereka jarang bersua. Apa tidaknya, wang kertas RM50 itu berjalan sakan, sampailah ke luar Negara pun sudah dijelajahnya. Manakala duit syiling 50sen, khidmatnya terbatas dalam Negara sahaja.  Wang kertas RM50 yang baru pulang dari Paris ditegur oleh duit syiling 50 sen yang dikenali itu di satu pesta membeli belah di ibu kota baru-batu ini. ‘Assalamualaikum. Apa khabar, lama tak nampak?’ ‘Waalaikumussalam. Alhamdulillah, sihat, tetapi penatlah sikit’. Jawab wang kertas Rm50 ringkas.’kenapa pula penat?’ ‘Aku ni, serata dunia pergi. Singapura, Indonesia, Eropah dan macam-macam  tempat. Masuk hotel, pawagam, pasar raya dan banyak lagilah’.
            ‘hah, kamu macammana pula sekarang? Lama tak nampak?’ kini giliran wang kertas Rm50 pula bertanya khabar. ‘huh, aku macam tu la juga! Masuk masjid, tandas awam balik, masuk masjid balik. Aku ni tak sempat merasai ke luar Negara macam engkau tu’. ‘oh, begitu’. Mereka diam seketika. Sambil itu, mereka memandang gelagat pembeli yang sedang berebut-rebut membeli. Alah membeli menang memakai tu. ‘ehh..engkau bila lagi nak masuk masjid?’ tiba-tiba wang syiling 50 sen bertanya memecahkan kesepian. Wang kertas syiling 50 sen bertanya memecahkan kesepian. Wang kertas Rm50 menoleh memandang wang syiling 50 sen. Kelu seketika. ‘kenapa engkau tanya aku pula, tanyalah orang ramai yang membeli belah itu’. Serentak mereka teersenyum, senyum kambing.

Pengajaran
Apabila ingin menderma di masjid, jangan hanya bagi duit syiling sahaja. Jangan samakan nilai sedekah yang ingin diberi dengan nilai khidmat tandas awam yang kita biasa guna. Apa salahnya jika sekali sekala hulurlah pula duit kertas. 
Sumber: Angguk Geleng







KEMAHIRAN HIDUP ATAU TUJUAN HIDUP
Ramai manusia (termasuk umat Islam)  tidak serius tentang misi hidup. Ironinya, mereka lebih menitikberatkan persoalan ‘kemahiran’ hidup berbanding ‘tujuan’ hidup. Akibatnya, ramai yang gagal memanfaatkan masa, tenaga, dan sumber yang dikurniakan Allah secara optimum.



SABDA RASULULLAH
‘setiap daging yang tumbuh dengan perkara yg haram, maka nerakalah yg lebih utama untuknya’.
(Riwayat al Tabrani)

 
 

No comments:

Post a Comment