Google Ads

Saturday 26 December 2015

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 198

MENARIK DI DALAM
·        Pesanan Pendek Nabi
·        What You Get Is What You See
·        Cemerlang Di Dunia dan Di Akhirat
·        Personaliti  Orang Berjaya
·        Siapa Yang Kaya?
·        Umpama Telingat Yang Tersumbat
·        3 Jenis Manusia Terhadap Mati
·        Kelebihan orang Yang Bersyukur



PESANAN PENDEK NABI
Antara pesan Rasulullah yang penting ialah ‘jangan marah’. Sangat besar implikasi di sebalik pesanan pendek itu. Sebenarnya kemampuan mengawal marah ialah kemuncak sifat mahmudah. Maksudnya sikap ini terhasil daripada sifat pemurah, sabar, pemaaf, reda dan lain-lain. justeru pesanan Baginda agar jangan marah samalah seperti menyuruh kita membina sifat-sifat mahmudah yang ‘menghasilkannya’ terlebih dahulu. Pesanan itu juga bermaksud, orang yang mampu mengawal marah sahaja mampu mengawal diri. Jika marah dapat dikawal, semuanya dalam kawalan. Kejayaan seseorang dalam hidup ditentukan oleh sejauh mana dia mampu mengawal dirinya untuk melakukan perkara-perkara yang baik dan meninggalkan perkara yang buruk. Kemampuan inilah yang tidak ada pada seorang yang pemarah. Oleh  itu pemarah akan selalu kalah! Apabila rasa marah telah meguasai hati yang merupakan raja di dalam kerajaan diri, maka amarah itu yang memerintah dan yang melarang.  Dia sedang dikuasai syaitan. Ketika itulah lidah mengeluarkan kata-kata yang kesat  dan kasar, tangan dan kaki akan bertindak agresif dan destruktif, begitu juga dengan lain-lain anggota. Dengan sifat marah itulah syaitan memutuskan tali persaudaraan, persahabatan dan perpaduan. Pernah Sayidatina Aisyah menjadi marah kerana tindakan pembantunya. Tapi beliau dapat mengusai dirinya, kerana sifat taqwa yang ada dalam diri. Beliau berkata ‘Alangkah baiknya sifat taqwa itu. Menjadi ubat bagi segala kemarahan.
Sumber : SOLUSI



WHAT YOU GET IS WHAT YOU SEE
Penting sekali untuk melihat hidup ini dengan pandangan yang tepat dan jelas, barulah apa yang akan kita dapat dalam hidup ini juga tepat  dan jelas juga. Dan itulah nanti yang akan membawa kepada kejayaan. Tidak ada pandangan yang paling tepat tentang hidup kecuali melihatnya mengikut pandangan Allah. Inilah yang dikatakan celik mata hati.


CEMERLANG DI DUNIA

 Keselesaan dan Kemudahan (Fizikal dan Material)

Bilamana keperluan fizikal dan material dapat dipenuhi. Denga itu kita mendapat makanan yg halal danbaik, rumah yg selesa, kenderaan yg bagus, pakaian yg mencukupi dan kesihatan yg elok. Kita tdk digugat oleh kemiskinan, kejahilan, dan penyakit. Dan semua itu mesti diperoleh secara halal dan tayyib(baik).

 

 Ketenangan dan Kebahagiaan (Spiritual)

Mendapat kesejahteraan ati (Qalbun Salim). Dengan itu, terbentuklah rumah tangga yg harmoni (Baiti jannati), masyarakat yg penyayang dan Negara yg aman makmur serta mendapat keampunan Allah. Secara personal, hati kita tdk dikotori oleh sifat2 mazmumah dans ebaliknya dihiasi oleh sifat2 mahmudah. Secara interpersonal pula, hubungan kita dengan org lain lebih akrab, harmoni dan mesra’.

 

CEMERLANG DI AKHIRAT

 Keredaan Allah

Diterima sebagai hamba Allah dalam erti kata yang sebenarnya. Diampunkan segala dosa dan kesalahan. Dikurniakan rahmat dan pengampunan di akhirat kelak.

 

 Syurga Yang Abadi

Mendapat pembalasan syurga yang kekal abadi daripada Allah.

 

Sumber : MUKMIN PROFESIONAL




PERSONALITI ORANG BERJAYA
1. Kuat Keyakinan Diri
Kuat keyakinan diri bukan bererti terlalu yakin dengan diri sendiri, jika perlu menempuh risiko, tempuhilah risiko yang terancang.

2. Kenal Potensi Diri 
Kenali potensi diri dengan sebaiknya dan kembangkan semaksimum mungkin. Walaupun keinginan untuk berjaya begitu menebal, jangan pula menidakkan batas agama.

3. Bersaing Dengan Cabaran
Jangan takut untuk meninggalkan ‘zon selesa’. Cuba fikirkan bagaimana ikan yang berada di bawah air terjun boleh berenang melepasi air terjun jika bukan melalui cabaran yang sangat kuat?

4. Sesuaikan Diri Dengan Suasana Baharu
Pepatah Melayu mengatakan ‘Masuk kandang kabing mengembek, masuk kandang kerbau menguak’. Orang berjaya cepat mengesuaikan dirinya dengan suasana baharu. Tidak ada rasa diri dihambat oleh persekitaran. Menyesuaikan diri bukan bermakna berkompromi dengan prinsip atau mudah dipengaruhi.

5. Dampingi Tokoh Hebat 
Kelilingi diri dengan individu hebat dan mempunyai visi serta matlamat, maka kita akan menjadi seperti mereka. Beranikan diri untuk meningalkan kelompok yang lama dan binalah kelompok baharu yang akan membawa kita lebih maju ke hadapan seterusnya berjaya seperti mereka.

6. Cuba Idea Baru 
Manusia memiliki tabiat untuk mengulangi perkara yang sama. Mereka takut untuk mencuba sesuatu yang baru. Cuba pecahkan tradisi ini dan jangan bertumpu kepada suatu tabiat. Jika sudah berada di tahap yang selesa, jangan terus  melakukan perkara yang sama.

7. Kekalkan Motivasi Diri 
Motivasi sangat penting untuk setiap individu. Tetapi motivasi diri akan menurun dan kadang-kadang terus hilang. Bagaimanakah cara untuk mengekalkan motivasi dalam diri? Jawapannya adalah dengan mengekalkan momentum. Jika anda sedang berkobar-kobar untuk melakukan sesuatu pekerjaan itu, jangan bertangguh kerana momentum akan berkurangan. Motivasi diri juga akan berkurang dan akhirnya semuanya akan menjadi sia-sia. oleh itu, sentiasalah fikirkan tentang kerja yang dilakukan itu supaya momentum terus kekal.

8. Hindari Perkataan ’Tidak Boleh’
Jangan meletakkan hijab ‘tidak boleh’ di hadapan tugasan. Belum cuba belum tahu. Andai percubaan pertama gagal, cuba lagi, mungkin ada bahagian yang terlepas pandang dan perlu diperbaiki.

9. Jangan Segera Putus Asa 
Andai mungkin selalu menonton filem pecah panggung Barat. Lihatlah sang hero yang tidak mengenal erti putus asa walaupun terpaksa bergantung hidup pada sehelai rumput. Alangkah baiknya jika semua jalan cerita filem tersebut menjadi realiti dalam hidup kita! Jangan terlalu beremosi terhadap kejadian lalu yang mengayat hati. Yang penting bagaimana hendak memperbaikinya dan tidak mengulangi kesilapan yang sama.

10. Hargai Orang Lain 
Orang yang berjaya bukan setakat menghargai diri sendiri, bahkan turut menghargai orang lain. Jangan sesekali memandang rendah kepada orang lain meskipun mereka Cuma jaga atau budak pejabat.



SIAPA YANG KAYA?
            Seorang hartawan membawa anaknya menginap di sebuah rumah milik seorang kenalannya yang miskin. Dia berharap anaknya sedar akan kekayaan yang mereka miliki. Setelah 3 hari di rumah si miskin, mereka pun pulang. Dalam perjalanan si ayah bertanya ‘apa pandangan kamu tentang kembara kira?’ ‘seronok!’ jawab anaknya. ‘sekarang, mesti kamu dapat bandingkan hidup sebagai orang kaya dan orang miskin bukan?’ ‘ya,’ jawab anaknya ceria. ‘nah sekarang, apa yang kamu belajar daripada semua ini?’ si anak menjawab ‘kita hanya mempunyai seekor kucing peliharaan, tetapi mereka ada banyak kucing yang mereka beri makan. Kita ada kolam renang, tetapi mereka ada sungai yang jernih dan airnya mengalir untuk mereka mandi. Kita ada lampu import yang mahal harganya, tetapi mereka ada bintang-bintang yang bergemerlapan di langit yang mereka pandang waktu bersantai di halaman rumah pada waktu mlm hari..’ si ayah ingin menyampuk, namun si anak meneruskan ‘kita ada jalan berturap tetapi mereka ada padang hijau yang saujana mata yang memandang. Kita seronok menyuruh orang gaji membuat itu dan ini untuk kita, mereka pula ceria ketika berkhidmat dan memberi pertolongan kepada orang lain. Kita ada banyak makanan, tetapi mereka menghasilkan makanan. Kita ada penjaga yang menjaga harta kekayaan kita..tetapi mereka mempunyai ramai sahabat setia yang sentiasa melindungi mereka’. Si ayah semakin terdiam apabila anaknya menambah ‘terima kasih ayah kerana menyedarkan saya betapa kayanya mereka dan betapa miskinnya kita!’
Pengajaran
Kekayaan sebenar letaknya di hati yang bersyukur dan redha. Bukan kerana apa yang kita miliki tetapi kerana apa yang kita beri. Untuk mencapai kesenangan, kita perlu memiliki. Tetapi untuk mencapai ketenangan kita perlu memberi. memberi lebih gembira daripada menerima.
Sumber : Angguk Geleng



,


UMPAMA TELINGA YANG TERSUMBAT
Allah berfirman ‘Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat kami, berpalinglah dia dengan angkuh, seolah-olah dia tidak mendengarnya, seakan-akan ada penyumbat pada kedua-dua telinganya,maka gembirakanlah dia dengan balasan azab yang tidak terperi sakitnya’. (Surah Al Maidah 5:32)
Menurut Ibn Kathir, golongan musyrikin sengaja berpaling dan menjauhkan diri apabila dibacakan ayat-ayat suci al Quran kepada mereka, malahan mereka tidak mahu mendengarnya.  Mereka hanya mahu mendengar sesuatu yang  melalaikan seperti nyanyian dan hiburan.
Hidayah al Quran hanya akan diperoleh bagi mereka yang mahu mendengar ayat-ayat Allah.
Sumber : KIASAN 

3 JENIS MANUSIA TERHADAP MATI  
ORANG YANG LUPA MATI
Dia begitu membenci kematian dan akan cuba melupakannya agar dia boleh terus  bergembira. Baginya mati jangan difikir-fikirkan sangat . Soal dosa-pahala dirasakan sangat merimaskan. ‘kalau ingat mati sahaja, bagaimana hendak maju dan berjaya’. Begitulah tempelaknya. Dia hanya akan ingat mati apabila ditimpa sakit tenat atau kemalangan. Itupun bukan kerana memikirkan nasibnya selepas ini. Sebaliknya yang dibimbangkan nasib ahli keluarga dan dunia yang akan ditinggalkan!.

ORANG YANG TAKUT MATI
Kematian baginya begitu membimbangkan. Mengapa perlu ada mati? Alangkah baiknya jika mati itu ‘mati!’ teringatkan kematian menyebabkan fikiran, jiwa, perasaan malah seluruh badannya lemah. Dia jadi murung dan termenung. Tidak semangat  untuk hidup dan bekerja.  ‘Apa gunanya? Nanti semua itu akan ditinggalkan juga?’ Begitulah bisik hatinya. Orang sakit yang takut mati akan mati sebelum mati. Apabila diramalkan bahawa usianya tidak lama bahawa usianya tidak lama, langsung hilang semangatnya untuk menghabisi sisa-sisa nyawanya. Hidupnya muram. Orang sihat ramai juga yang takut mati. Ada pepatah, si pengecut mati beberapa kali dahulu sebelum mati!.

ORANG YANG INGAT MATI 
HAMKA pernah menulis ‘Orang yang ingat mati dengan akal dan hikmahnya tidak ubah seperti orang yang ingin pergi haji. Selama dalam perjalanannya dia tidak pernah lupa bahawa dia akan menunaikan haji. Dihafal manasik, disebalik bekalan dan belanja, jangan sampai hajinya kecewa’. Ingat mati bukan sesuatu yang pasif bahkan sesuatu yang aktif dan produktif. Bukan kematian itu sahaja yang menjadi fokus bahkan bekalan untuk melepasinya yang lebih utama. Ini kerana persediaan untuk hidup selepas mati mesti disiapkan sebelum mati! Alhasil orang yang ingat mati akan melakukan segala sesuatu dengan terbaik.

Jadi mana satu kita? INGAT mati, LUPA atau TAKUT mati? 



KELEBIHAN ORANG YANG BERSYUKUR

¤ Sentiasa hidup bahagia dan harmoni
¤ Rezekinya bertambah murah
¤ Orang yang bersyukur akan dipandang mulia oleh masyarakat
¤ Allah swt akan memberkati dan merahmati hidupnya
¤ Orang yang bersyukur akan diberi pahala dan disayangi oleh Allah swt







No comments:

Post a Comment