Google Ads

Wednesday 30 December 2015

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 202

MENARIK DI DALAM
·        Didik Anak Mengenali Allah
·        Ilmu Silat yang Hebat
·        Kasih Sayang
·        Marahlah Ala Rasulullah
·        Menghargai Masa


DIDIK ANAK MENGENALI ALLAH

Setelah anak-anak diperkenalkan dengan sebutan perkataan ‘Allah’ dan ‘Lailahaillah’, para ibubapa perlu menyusuli usaha mendidik dengan memperkukuhkan iman dan keyakinan anak itu kepada Allah.Anak yang masih baru mengenal dunia ini amat mudah untuk menerima dan mempercayai maklumat yang disampaikan. Oleh sebab maklumat yang disimpan di dalam kotak fikirannya masih sedikit, maka tahap daya kritisnya amat kurang. Apa sahaja yang disebut oleh ibubapanya mudah saja ditelan bulat-bulat.

 

 Allah Maha Pencipta

Sejak anak itu mula mumaiyiz, mereka sudah boleh didedahkan dengan kebesaran Allah yang mencipta alam yang menakjubkan. Minta mereka fikirkan betapa hebatnya Allah mencipta manusia, binatang, tumbuhan, bumi dan langit. Jelaskan betapa semuanya tidak mampu dibuat oleh manusia yang banyak kelemahan.

 

 Rezeki Daripada Allah

Kemudian, ibubapa boleh teruskan dengan memahamkan si anak bahawa Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Jelaskan betapa pengasihnya Allah yang memberikan nikmat makan dan minum, tempat perlindungan, kesihatan dan tubuh badan yang sempurna. Ingatkan dia selalu bahawa setiap rezeki yang diperoleh itu adalah tanda kasih sayang Allah kepada manusia. Galakkan dia mengucapkan rasa syukur sepenuh hati supaya hatinya semakin dekat dengan Allah. 

 

 Allah Maha Mengetahui

Apabila berkelapangan, bawa anak-anak keluar beriadah di taman atau kawasan rekreasi. Sambil berseronok dan bermain, jangan lupa menyebut tentang kehebatan Allah yang menjadikan alam ini. Paparkan pula keyakinan kepada sifat Allah yang Maha Mengetahui apa sahaja yang berlaku di alam ini. Yakinkan si anak bahawa Allah sedang memerhatikan apa sahaja yang manusia sedang lakukan.

Sumber :Anakku Penyejuk Mataku




ILMU SILAT YANG HEBAT
            Seorang remaja bertemu dengan seorang guru silat yang warak. Dia berkata ’Tuan guru, tolong ajarkan saya ilmu persilatan’. ’boleh, tapi syaratnya kamu mesti taat perintahku’. ’InsyaAllah saya akan taat. Bila saya boleh mula belajar?’’ sekarang juga. Kau pergi ke hadapan mihrab masjid itu. Di sana ada ribuan kitab-kitab lama’. ’tetapi saya berhajat belajar bersilat, bukannya belajar ilmu agama’. Bantahnya. ’bukankah telah ku katakan tadi, kamu mesti taat, baru oleh belajar ilmu silat’. Tegas tok guru. ’ya, ya’. Maka tinggallah remaja itu berbulan-bulan. kerjanya tidak lain selain menyemak lembaran kitab itu sehelai demi sehelai. Habis sebuah, dia beralih kepada kitab yang lain. Akhirnya, ribuan kitab itu telah disemaknya menggunakan ibu jari dan jari telunjuknya. Selepas enam bulan, dia berasa sangat bosan. Dia masih belum sedikit pun di ajar ilmu silat. Sedangkan kawan-kawannya yang belajar daripada guru lain sudah cekap menumbuk dan menendang sedangkan dia masih terkial-kial menyemak helaian demi helaian kitab saban hari. ’tok guru, saya ingin berhenti. Tiada apapun ilmu silat yang saya pelajari di sini. Saya ingin pulang’. ’tok telah pelajari ilmu silat. Pulanglah kamu akan faham apa yang tok telah ajarkan’. Apabila pulang ke kampung, dia berasa rendah diri berbanding kawan-kawannya yang lain. Mereka sudah mahir bersilat. Satu petang, ketika dia melihat kawan-kawannya bersilat, seorang rakannya jatuh dan kakinya tergeliat. Dia memberanikan diri mengurut. Tetapi kaki yang dipegangnya itu bengkok dan hampir patah kerana tekanan dari jarinya. ’aduh! Apa kau buat ni? Sakit!’. Dia terkejut. Barulah dia sedar bahawa ibu jarinya mempunyai kuasa yang kuat. Kekuatan yang menyamai penyepit besi. Rupa-rupanya itulah kekuatan daripada ilmu silat Tok Gurunya yang dipindahkan kepada ibu jarinya sewaktu dia disuruh menyemak helaian demi helaian kitab-kitab tempoh hari. 
Pengajaran
Ilmu yang tinggi diajar secara berhikmah, umpama akar pokok yang bergerak perlahan tetapi dapat menembusi batu dan tanah yang keras. Guru yang ikhlas mengajar dengan rendah hati dan ikhlas kerana Allah.
Sumber : Angguk Geleng






KASIH SAYANG
Keluarga yang berkasih sayang mempunyai segala kebaikan. Dengan kasih sayang, kejayaan dan kekayaan akan menyusul. Jika bukan kekayaan harta, mereka akan meraih kekayaan jiwa atau lebih dari itu. mereka memperoleh kedua-duanya sekali iaitu kaya harta dan kaya jiwa!




MARAHLAH ALA RASULULLAH, MARAHLAH KERANA ALLAH
Rasulullah teladan umat. Rasulullah mengajar kita untuk tidak marah-marah. Baginda jugakah yang mengajar kita bila dan bagaimana hendak marah? Antaranya :

# KERANA BERSIFAT LEMAH
Khabab bin Arat memceritakan ‘Kami mengadu kepada Rasulullah , tidakkah tuan ingin memohon kemenangan buat kami. Tidakkah tuan berdoa untuk kami?’. Lantas merah padam wajah Nabi. Lalu Baginda bersabda ‘Kaum sebelum kamu, ada seorang yang ditangkap kemudian ditanam badannya, lalu digergaji dari kepala hingga terbelah dua. Kemudian disikatkan badannya dengan besi sehingga terpisah daging daripada tulang. Meskipun begitu tindakan itu tidak mengalihkannya daripada agama. Demi Allah akan menang agama ini sehingga ada orang yang tidak takut bermusafir dari San’a ke Hadramaut melainkan Allah, dan khuatirkan serigala yang akan menerkam kambingnya. Tetapi kamu gopoh’. (Riwayat Ahmad dan Al Bukhari)
IKTIBAR : anak-anak tidak aktif. Pasangan pula pasif sahaja. Marahkah kita?

# KERANA SERIUS
Sayidatina Aisyah meriwayatkan: ‘Rasulullah memberi keringanan dalam suatu perkara. Bagaimanapun ada sebahagian sahabat yang meremehkannya. Apabila dimaklumkan, Rasulullah marah sehingga jelas terlihat kemarahan di wajah Baginda. Kemudian Baginda berkata ’Apa kisahnya sekumpulan manusia yang tidak suka mengambil keringanan yang diperuntukkan untukku. Demi Allah, akulah orang yang paling mengenali Allah dan paling takut akanNya.’ (Riwayat al Bukhari)
IKTIBAR: pasangan sibuk dengan aktiviti keagamaan sehingga tidak bergaul langsung dengan jiran tetangga. Marahkah kita?

# KERANA BERTELAGAH
Abu Hurairah menceritakan ‘Rasulullah keluar rumah untuk menemui kami. Pada ketika itu kami sedang bertekak tentang qadar. Lalu Nabi marah sehingga merah mukanya ‘adakah untuk ini kamu disuruh atau demi inikah aku diutuskn kepada kamu?
Sesungguhnya binasa orang sebelum kamu dek sibuk bertelagah tentang sesuatu. aku ingatkan kamu, janganlah kamu bertelagah lagi tentangnya’. (Riwayat al Tirmizi)
IKTIBAR: anak-anak bersikap suka bermusuh dengan rakan sebaya. Pasangan pula asyik menceritakan kisahnya tidak puas hati dengan seseorang dan bertekak di tempat kerja. Marahkah kita?

# KERANA KAGUM SELAIN ISLAM
Rasulullah pernah naik marah apabila mendapati Sayidina Umar membaca beberapa lembaran Taurat. Sehinggakan Nabi bersabda ‘Demi Yang nyawaku ditanganNya, kalaulah Musa masih hidup, tiada pilihan lain baginya melainkan mengikutiku’. (Riwayat Ahmad)
IKTIBAR : Pasangan lebih suka mengambil tahu tentang perkembangan hiburan. Anak-anak kelihatan mula terikut-ikut trend fesyen tertentu.  Marahkah kita?
Sumber : SOLUSI



MENGHARGAI MASA
        Apakah tanda kita menghargai nyawa? Jawabnya mudah, kita mesti menghargai masa! Masa hakikatnya ialah nyawa kita. Membazirkan masa atau menggunakan masa tidak selaras mengikut tujuan masa dikurniakan hakikatnya ialah ‘membuang’ nyawa sendiri. Lihat betapa Allah sangat mengutamakan masa walaupun Allah sendiri tidak terikat dengan masa. Masa itu ciptaan Allah dan masa sekali-kali tidak memberi kesan ke atasNya? Walau bagaimanapun dalam mendidik manusia, Allah sangat mengutamakan masa. Buktinya, Allah telah bekali-kali bersumpah dengan masa. (Surah al ‘Ashr) dan juga kejadian-kejadian yang ada kaitannya dengan masa seperti bulan, matahari, siang, malam, waktu subuh dan sebagai nya. Ini menunjukkan betapa Allah sangat mementingkan masa. Begitu juga diterangkan Allah suka akan para hambaNya yang mendirikan solat pada waktu 2/3 malam (dinihari). Hal ini menunjukkan bahawa di sisi Allahh ada waktu-waktu  yang tertentu yang lebih disukaiNya. Ada juga diberitakan daripada hadis-hadis bahawa ada masa-masa tertentu yang doa lebih dimakbulkan oleh Allah berbanding masa-masa yang lain. Semua ini menunjukkan betapa Allah sangat ‘prihatin’ dengan masa.
Sumber : Pesan Hati Untuk Hati




No comments:

Post a Comment