Google Ads

Tuesday 29 December 2015

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 201

MENARIK DI DALAM
·        Personaliti Orang Berjaya
·        Kias Tanpa Ilmu
·        Bergaduh dengan Sesama Muslim?
·        Marahlah Kerana Allah



PERSONALITI ORANG BERJAYA
Belajar Menjadi Dewasa 
Bersikap kebudak-budakkan hanya akan menjauhkan kita dengan kejayaan. Jangan bergurau berlebihan. Bertindaklah dengan matang. Ubahlah diri menjadi lebih berdisiplin dan bertanggungjawab.

Jangan Pentingkan Diri Sendiri 
Kejayaan kita disokong oleh banyak pihak dan ramai orang. Malah ada yang menjadi tulang belakang kejayaan kita. Jangan pentingkan diri sendiri. Kita tidak boleh hidup berseorangan dalam sistem kemasyarakatan yang kompleks pada hari ini.

Bijak Menangani Stres
stres tidak mendatangkan kebaikan kepada diri kita. Tangani stres dengan penyelesaian yang bijak, berdoa kepada Allah dan jaga kesihatan. Hati yang lapang dan ceria lebih mudah untuk mengejar cita-cita.

Berkongsi Idea dan Maklumat 
Jangan kedekut untuk berkongsi idea dan maklumat. Idea ialah ilham daripada Allah. Kalau berkongsi idea hebat dengan orang lain, kita akan menjadi lebih kreatif untuk berfikir dan mengembangkan ilmu.

Buang Rasa Malu 
Sifat malu yang melampau menghambat kreativiti, membuatkan anda tidak berani menampilkan potensi sebenar diri. Cari penyebab rasa malu. Lawan rasa malu dengan bersikap lebih santai. Rasa malu yang berlebihan akan membuatkan anda gugup dan kelihatan pelik.





KIAS TANPA ILMU
            ‘pergi ke kedai dan belikan terung’. Pinta seorang guru pondok kepada anak muridnya. ’apabila pulang, campakkan ke tingkap dapur rumah saya. nanti isteri saya akan mengambilnya untuk memasak makanan tengahari’. Tambah guru itu lagi. ank muridnya segera ke kedai berhampiran dan setelah membeli terung yang dimaksudkan dia terus ke rumah gurunya dan membalingnya menerusi tingkap. Esoknya, guru itu berkata kepada anak murid yang sama ’pergi ke kedai dan belikan ikan kering. Kita masak gulai ikan kering hari ini. Kamu campakkan ke tingkap rumah saya seperit biasa. Nanti apabila isteri saya pulang dari mengajar dia akan memasaknya’. Murid yang taat itu segera ke kedai dan menunaikan suruhan gurunya. Hari ketiga, guru berkata ’hari ini kita makan gulai lemak telur. Kamu ke kedai dan belikan 10 biji telur’. Tanpa berlengah-lengah anak muridnya itu terus ke kedai membeli telur. Apabila sampai di tepi tingkap rumah gurunya, tanpa berfikir lagi, dia terus mencampakkan telur yang dibelinya. Kias sahaja ikut perintah gurunya, seperti hari-hari sebelumnya.
           
Pengajaran
Mengikut tanpa berfikir akan menghilangkan rasional akal. Sedangkan rasional akal itu perlu untuk membina kesucian hati. Bukankah kewujudan dan keagungan Allah itu ditanam ke lubuk hati melalui seruan berfikir dan merenung alam ciptaanNya dengan akal fikiran?
Sumber : Angguk Geleng



,

RUGINYA AMALAN KITA JIKA..
¤ BERGADUH DENGAN SAUDARA MUSLIM
Rasulullah  mengkhabarkan ‘dibukakan pintu syurga setiap hari Isnin dan khamis, lalu diampunkan semua manusia yang tidak mensyirikkan Allah, kecuali orang yang saling bertelingkah. Maka di seru ‘tangguhkan dua orang ini sehingga mereka berbaik, tangguhkan dua orang ini sehingga dia berbaik’. (Riwayat Muslim)

Marilah sama-sama kita menjaga hubungan baik sesama kita. Mudah-mudahan diredai Allah, sekaligus tidak rugi amalan kita.




MARAHLAH ALA RASULULLAH, MARAHLAH KERANA ALLAH
Rasulullah teladan umat. Rasulullah mengajar kita untuk tidak marah-marah. Baginda jugalah yang mengajar kita bila dan bagaimana hendak marah. Antaranya:

# KERANA  MEMPERTIKAIKAN NIAT ORANG LAIN
Usamah bin Zaid cucu angkat Rasulullah. Beliau turut serta dalam misi ketenteraan. Di sana beliau membunuh seorang lelaki selepas lelaki itu mengucapkan kalimah syahadah. Pada Usamah, lelaki itu hanya bersyahadah kerana takut dibunuh. Sampai sahaja hal tersebuh ke pengetahuan Nabi, Baginda sangat marah. Baginda bertanya Usamah ‘Adakah setelah dia mengaku tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah kamu membunuhnya? Kenapa kamu tidak belah hatinya dahulu sehingga kamu yakin dia mengucapkannya betul-betul atau tidak? Usamah berkata ‘berkali-kali Rasulullah saw bertanya sampaikan aku berangan kalau aku belum Islam pada hari itu’. (Riwayat Muslim)
IKTIBAR: ‘Jiran kita beri buah. Mesti sebab tak habis nak makan’. Pasangan berburuk sangka pada orang lain. Marahkah kita?

# KERANA MEMAKAI YANG HARAM
Suatu hari Rasullullah ternampak seorang sahabat memakai cincin emas. Lantas baginda berasa marah. Baginda lantas mencabut cincin itu dan mencampakkannya ke tanah. ‘ada juga di antara kamu yang inginkan bara neraka dan meletakkannya di tangan’. Setelah Rasulullah beredar, dikatakan kepada sahabat tersebut ‘Ambillah semula cincin kamu dan manfaatkannya’. ‘Tidak, demi Allah. Aku tidak akan mengutipnya kembali selepas Rasulullah membuangnya’. (Riwayat Muslim)
IKTIBAR: suami keluar membasuh kereta dengan berseluar pendek. Isteri bersolek melampau apabila ingin keluar rumah. Anak lelaki mula memakai gelang getah di tangan. Marahkah kita?

# KERANA MEMBELA SAUDARA YANG SALAH
Orang Quraisy resah memikirkan kes seorang perempuan yang didapati mencuri semasa Fathumakkah ‘siapa yang berani berunding bagi pihaknya dengan Nabi?’ ada orang berkata ‘tiada siapa yang berani melainkan Usamah Bin Zaid , buah hati Nabi’. Lalu Usamah menyudikan diri pergi mengadap Nabi. Setelah beliau menyampaikan hasrat lantas berubah air muka Nabi. Baginda bersabda ‘Adakah kamu mahu memberi syafaat dalam kes melanggar satu aturan Allah?
Kemudian Baginda berkhutbah : sesungguhnya hancurnya umat sebelum kamu kerana apabila ada orang terhormat dalam kalangan mereka mencuri, mereka merreka melepaskannya. Sebaliknya jika orang lemah yang mencuri, mereka terus melaksanakan hukuman. Dan aku demi Zat yang nyawaku ditanganNya, kalaulah Fatimah binti Muhammad mencuri sekalipun, pasti akan aku potong tangannya!’(Riwayat Muslim)
IKTIBAR:Anak-anak membawa pulang barangan orang ke rumah atau barangan orang yang dipinjam oleh pasangan sudah lama berada di rumah. Marahkah kita atau setidak-tidaknya segera bersoal selidik?

# KERANA MEMBANDING-BANDINGKAN
Seorang sahabat bertelagah dengan seorang Yahudi. Yahudi itu berkata : ’Demi Yang Memilih Musa atas sekalian manusia’. Lantas sahabat Nabi itu menamparnya. ’boleh engkau berkata ’demi Yang memilih Musa atas sekalian manusia’ sedangkan Nabi ada antara kita?’ Yahudi itu pun pergi mengadu kepada Rasulullah. Baginda menjadi marah. Sabda Nabi ’janganlah kamu membanding-bandingkan antara nabi Allah!’ (Riwayat al Bukhari)
IKTIBAR: ’kakak tidak suka pergi rumah tuk abah. Rumah buruk. Kakak suka pergi rumah tuk papa. Rumah besar banyak mainan’. Anak membanding-bandingkan perkara yang tidak sepatutnya atas nilaian miskin-kaya, hodoh-lawa dan seumpamanya. Marahkah kita?

# KERANA TIDAK BERTOLERANSI
Orang mengadu kepada Nabi yang imam mereka solat lama dan menyebabkan kesulitan pada jemaah. Lalu Rasulullah naik marah. Sampai Ibn Mas’ud berkata ‘Aku tidak pernah melihat kemarahan Nabi yang lebih sangat dari hari itu’. Kemudian baginda berkata ‘Wahai manusia, sesunguhnya ada antara kamu yang menyebabkan orang lari. Maka sesiapa yang menjadi imam, maka ringkaskan. Sesungguhnya jemaah di belakangnya ada yang lemah, tua dan ada urusan’. (Riwayat al Bukhari)
IKTIBAR : pasangan berkrisis dengan orang lain yang berpunca daripada sikapnya yang tidak bertoleransi. Marahkah kita?

# KERANA BERAT HATI BERBUAT AMAL BAIK
Jarir bin Abdulullah bercerita ‘Rasulullah berkhutbah kepada kami. Baginda menggesa kami supaya bersedekah. Bagaimanapun orang ramai buat lambat-lambat sampai kelihatan riak-riak marah di wajah Baginda’. (Riwayat Ahmad)
IKTIBAR : pasangan sengaja melambat-lambatkan membayar hutang atau ke temu janji. Marahkah kita?
Sumber : SOLUSI






No comments:

Post a Comment