Google Ads

Sunday 31 January 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 227

MENARIK DI DALAM
·        Manifestasi Tauhid
·        Fenomena Hutang Atau Riba
·        Baguslah Tiada Gigi
·        Kehidupan dan Kematian
·        Berjalan
·        The Power of Sedekah

MANIFESTASI TAUHID
 Beriman Kepada Allah
Jika mengaku beriman kepada Allah, patuhi perintah menutup aurat dan jauhi larangan mendedahkan aurat.

 Beriman Kepada Rasul
Jika mengaku beriman kepada Rasul (Muhammad saw), maka patuhilah sunnah menutup aurat yang telah diterapkan oleh Rasulullah saw. Modelnya telah wujud sekian lama dan telah dipraktikkan oleh isteri–isteri baginda.

 Beriman Kepada Kitab
Jika mengaku beriman kepada kitab (al Quran), semestinya kita perlu memahami dan mengamalkan anjuran menutup aurat yang telah termaktub dalam al Quran.

 Beriman Kepada Malaikat 
Jika mengaku beriman kepada malaikat, pasti kita akan sedar bahawa malaikat Raqib dan Atid sentiasa ada di sisi merekodkan dalam buku amalan sama ada seseorang itu (lelaki dan wanita) menutup aurat atau tidak.

 Beriman Kepada Hari Akhirat
Jika mengaku beriman kepada Hari Akhirat, adakah masih berani melanggar arahan yang akan menghumbankan diri ke dalam neraka jahannam? Begitulah juga sebaliknya, mematuhi arahan pula akan menjadi asbab mampu menikmati  rahmat Allah di dalam syurga nan indah.

 Beriman Kepada Qadak Dan Qadar
Jangan di sangka jika ditakdirkan lahir dalam keluarga atau berada dalam suasana yang tidak Islamik menjadi alasan untuk tidak menutup aurat. Fahamilah sebenarnya di balik tabir qadak dan qadar, setiap manusia ada potensi untuk berubah ke arah yang lebih baik.
Sumber : Pesan Hati Untuk Hati


FENOMENA HUTANG ATAU RIBA
Gaya Hidup Dan Budaya Masyarakat
 Budaya menunjuk-nunjuk
sebahagian besar masyarakat hari ini mengukur kejayaan seseorang berlandaskan  kekayaan dan kebendaan (ataupun materialistik) dan bukannya budi pekerti serta iman semata-mata. oleh itu kebanyakan kita ingin hidup senang serta suka bersikap menunjuk-nunjuk sehinggakan hutang menjadi sebahagian daripada budaya kehidupan sehari-hari tanpa mempedulikan implikasinya pada masa hadapan.

 Biar papa asal bergaya.
Majoriti golongan muda tidak tahu membezakan antara keperluan kewangan dengan kehendak sehinggakan mereka yang alpa sanggup menjalani gaya kehidupan di luar kemampuan kewangan sebenar mereka.

 Fenomena ’konsumerisme’.
Ramai antara kita yang berbelanja mengikut nafsu semata-mata, yang didorong oleh fenomena ’konsumerisme’. Iaitu mempunyai barangan banyak adalah bagus.

 Kurang faham konsep Hutang dan Riba
oleh sebab tidak mempunyai ilmu agama yang mendalam, majoriti daripada kita yang menganggap fenomena hutang serta riba merupkan perkara-perkara biasa dalam kehidupan dan sesetengahnya menganggap pinjaman yang diperoleh adalah haknya, hakikatnya bukan.

 Eksplotasi Pembiayaan Peribadi
Bagi golongan kaya, produk kewangan hutang telah menjadi instrumen utama mereka menjana pendapatan pasif yang lumayan dengan modal yang paling minimum.

 Tawaran Pembiayaan Peribadi
Sikap sesetengah institusi perbankan yang cuba mengaut keuntungan jangka pendek dengan menawarkan pelbagai insentif terhadap produk berupa pembiayaan peribadi turut menyumbang kepada gejala gaya hidup berhutang.

 Kurang pendedahan terhadap pengurusan kewangan
kurangnya ilmu pengetahuan mengenai pengurusan kewangan terutama dalam kalangan golongan belia sehingga berbelanja di luar kemampuan kewangan sebenar.
         


BAGUSLAH TIADA GIGI
Ustaz Muawiyah menyampaikan kuliah bulanannya. Kali ini menyentuh mengenai hukum hakam perceraian. Pada sesi soal jawab , sesorang bertanya’ kalau saya berkahwin, kemudian selepas berkahwin baru saya tahu yang isteri saya tiada gigi, bolehkah saya fasakh perkahwinan saya?’ ’kenapa kamu nak ceraikan dia. Sedangkan dia perempuan yang baik, mana mungkin dia akan menggigit kamu?’ustaz berseloroh sementara memberikan penerangan yang sebenar. 

Pengajaran
Gurauan ini patut mengingatkan kita akan saranan Allah swt  dalam menguruskan konflik rumah tangga. Firman Allah ‘Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri) dengan cara yang baik. Jika kamu benci mereka, boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedangkan Allah hendak menjadikan sesuatu yang kamu benci itu adalah kebaikan yang banyak.’ (surah Al Nisa’ 4:19). usah terburu-buru untuk berpisah setelah sekian lama bersama. Benar ada sikapnya  yang tidak berkenan di hati, namun mustahillah tiada langsung kebaikan dirinya. fokus kepada kelebihan dan keistimewaan pasangan.  
Angguk Geleng






KEHIDUPAN DAN KEMATIAN
‘Di dunia ini hanya ada 3 hari. Hari semalam dan ianya sudah berlalu. Hari esok, yang mungkin kamu tidak akan bertemu. Hari ini, inilah harimu, maka manfaatkanlah’.

‘Membazir masa lebih dahsyat daripada mati kerana membazir masa menjauhkan kamu daripada Allah dan akhirat, sedangkan mati memisahkan kamu daripada kehidupan dan manusia sahaja’.

‘Apabila manusia menyelami kesempitan hidup, barulah dia menyedari keluasan rahmat Tuhan’.

‘Kamu bukanlah satu-satunya orang yang bersedih pada saat ini dan bukan semua orang sebahagian yang kamu sangka’

Dunia ini memang medan air mata. Yang paling indah ialah pertemuan, yang paling sukar ialah perpisahan. Walau bagaimanapun kita boleh mengikat kedua-duanya dengan kenangan.



BERJALAN
Yang paling payah adalah untuk memulakan suatu perjalanan. Kembara sebagai khalifah di muka bumi bermula saat kita dilahirkan. Berjalan, bergerak di bumi Allah demi menjalankan perintah dan mematuhi laranganNya. Sepanjang perjalanan ini ini, jangan berhenti sebelum mati. Perjalanan mesti diteruskan walau berkali-kali terhenti disebabkan suatu halangan. Terus dan terus berjalan walau apa sekalipun yang terentang di tengah-tengah perjalanan. Meski sepayah mana laluan yang terentang di hadapan. Hakikatnya, dengan berjalan kita akan menambah pengalaman , kenalan dan pengetahuan. Matlamat motivasi terbaik untuk terus berjalan. Matlamat seorang Muslim adalah untuk sentiasa berada di atas jalan kebenaran. Teruskan perjalanan untuk menyempurnakan persediaan bekalan.
Sumber : viceversa




           


THE POWER OF SEDEKAH
Sedekah membentuk minda ‘kaya’ walaupun anda belum bergelar jutawan.

Kata orang, ada 2 parameter kekayaan. Pertama bergantung kepada berapa banyak wang yang dimiliki. Kedua, berapa banyak wang yang boleh beri. Saya lebih sukakan parameter kedua kerana ia lebih dekat dengan definasi yang Rasul ajarkan. Rasul mengajar, kekayaan manusia dilihat kepada berapa banyak dia bersedekah. Ada manusia kaya tetapi sedekahnya seringgit sahaja, sama dengan jumlah sedekah orang miskin. Bagi Tuhan mereka dianggap miskin walaupun wangnya melimpah. Ada orang miskin tetapi kaya di sisi Tuhan kerana ia tidak lokek bersedekah. Sebagai contoh, gajinya seribu sahaja tetapi dia mampu bersedekah 200 ringgit sebulan, sama dengan jumlah yang dikeluarkan oleh orang yang bergaji 10 ribu sebulan. Manusia sebegini digelar OKS..Orang Kaya Sentiasa. Dia kaya hati. Mindanya positif dengan berfikir’saya ada banyak perkara untuk dikongsi’. Dia mendefinasikan kekayaan dengan seberapa banyak anda boleh memberi. Dia juga kaya akhirat, kerana setiap sedekah yang dihulurkan akan Tuhan tukarkan dengan pahala berganda. Itulah ‘wang’ sebenar kita di akhirat.  Di sana, matawang yang laku hanyalah pahala. Bagi yang sudah ‘akhirat oriented’ ,mereka akan ghairah menyimpan wang dalam bentuk ini kerana sedar, faedah ‘fix deposit’nya amat lumayan.

Sumber : Formula Hidup Luar Biasa





No comments:

Post a Comment