Google Ads

Sunday 17 January 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 220

MENARIK DI DALAM
·        Seremeh-remeh salam pun…
·        Tip-tip panjang Umur
·        Dengan tangan
·        Waktu Mustajab Doa
·        Menjadi orang yang disayangi Allah



SEREMEH-REMEH SALAM PUN...
Ada orang secara personalitinya memang berat mulut untuk bersembang. Maka jarang sekali dia menjadi orang pertama yang memberi salam. Ada yang lain pula sengaja menunggu orang lain memulakan salam kepadanya. Dia merasakan dirinya lebih tinggi daripada orang lain. Sebahagian pula entah mengapa memang segan dan malu untuk mengucapkan salam. Tidak kurang juga ramai yang suka menyapa. Peramah orangnya. Sedihnya, ayat pertamanya ‘hai, apa khabar?’ selamat pagi’ bukannya assalamualaikum. Apalah sangat soal salam, bukan wajib! Banyak amalan sunat lain lagi yang boleh dilakukan. Soal remeh sahaja. Nauzubillah ucapan sedemikian.  

 Paling Mulia Pada Allah
Seremeh-remeh salam, orang yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang dahulu memberi salam. Nabi bersabda ‘sesungguhnya seutama-utama manusia pada Allah ialah orang yang terlebih dahulu memberikan salam dalam kalangan mereka’ (Riwayat Abu Dawud). Demikian ukuran Allah. Berbeza dengan manusia. Seseorang dilihat mulia apabila ramai orang yang berlumba-lumba menyapanya.

 Nabi Buat
Seremeh-remeh salam, Nabi memberi salam kepada kanak-kanak. pada suatu hari, sayidina Anas melewati sekumpulan kanak-kanak . Lantas beliau memberi salam kepada mereka. Beliau berkata ‘dahulu, Rasulullah juga melakukan perkara ini’. (Riwayat al Bukhari dan Muslim). Tinggi mana darjat kita berbanding nabi sehingga enggan memulakan salam?

 Syiar Islam Terbaik
Seremeh-remeh salam , itu syiar Islam terbaik. Rasulullah saw pernah ditanya ‘Mana satu amalan Islam yang terbaik?’lalu jawab baginda ‘Kamu menjamu orang makan dan mengucapkan salam kepada orang yang dikenali atau tidak.

 Berkat Pada Diri
Seremeh-remeh salam , pasti akan membawa keberkatan pada diri dan keluarga . Nabi pernah mendidik Anas ‘Wahai anakku, jika kamu hendak masuk ke tempat keluargamu, maka ucapkanlah salam, nescaya akan berkat atas kamu dan seluruh keluarga rumahmu’. (Riwayat al Tirmizi)


TIP-TIP PANJANG UMUR
AMAL JARIAH                                   
‘Apabila meninggal anak cucu adam (manusia), maka terputuslah amalnya kecuali 3 hal sahaja iaitu sedekah jariah, ilmu yang diambil manfaatnya oleh manusia dan anak (keturunan) yang soleh yang berdoa untuknya’. (Riwayat Ahmad)

JIHAD
‘Dan jangan kamu mengatakan terhadap orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup tetapi kamu tidak meyedarinya’. (Surah al Baqarah 2:154) yang dimaksudkan dengan hidup di sini ialah hidup dalam alam yang lain yang bukan alam kita ini, iaitu mereka mendapat kenikmatan-kenikmatan di sisi Allah. Hanya Allah yang mengetahui bagaimana keadaan hidup itu.

LAILATULQADAR
Umur umat Nabi Muhammad tidaklah panjang jika dibandingkan dengan umat-umat sebelum kita. Namun usia yang singkat itu satu rahmat jika berhasil menemui lailatulqadar. Apa tidaknya beribadah pada malam tersebut ibarat beribadah 1000 bulan. Jadi, hidup sekejap tetapi amalan berganda.

ELAK MAKSIAT
Elaklah diri dari melakukan kemungkaran

PERBANYAKKAN KETAATAN
Perbanyakkanlah melakukan amal ketaatan sebagai bekalan menuju Akhirat

SILATURAHIM
Orang yang menyambung silaturahim akan panjang usianya, InsyaAllah.

DOA
Panjatkan doa kepada Allah supaya umur dan dipanjangkan. Bukan dengan lama hidup, tetapi dengan kualiti hidup. Apa guna jika hayat panjang tetapi masa terbuang dengan sia-sia. ada yang umurnya pendek namun pencapaian memberangsangkan yang menyamai orang yang telah lama hidup.

BERBUAT KEBAIKAN
Rasulullah bersabda ‘tidak ditolak qada’ kecuali dengan doa, dan tidak ditambah umur kecuali dengan kebaikan’. (Riwayat al Tirmizi)

Sumber : Pesan hati Untuk Hati


DENGAN TANGAN  
Muawiyah pergi ke Scotland kerana mengikuti ayahnya menyambung pengajian di sana. biarpun sudah dua tahun di sana, dia masih selesa menyuap nasi ke mulutnya dengan tangan sendiri berbanding menggunakan sudu dan garpu. ‘saya rasa lebih baik awak gunakan sudu ketika makan di restoran seperti ini’. Seorang rakan melontar kata nasihat. ’awak pun tahu, orang kat sini melihat makan dengan tangan sebagai sesuatu yang menjijikkan’. Muawiyah berdiam sahaja. ’kita kena jaga imej Islam. Sebelum mereka menegur, baik saya tegur awak dulu. Apa awak hendak jawab nanti?’ ’saya makan bersuap dengan tangan kerana yakin dengan kebersihan tangan yang saya jaga. Lagipun saya tidak yakin dengan sudu garpu di sini yang sudah bertukar-tukar mulut!’. Rakannya kelu.    

Pengajaran
Menjaga keharmotan Islam daripada dipandang hina itu wajib. Namun tidak semestinya dengan cara menjaga hati golongan yang memandang hina agama.
Sumber : Angguk Geleng






WAKTU MUSTAJAB DOA (1)
 Sepanjang Malam, Terutamanya sepertiga akhir dan waktu zohor
‘Allah turun ke langit dunia apabila tinggal sepertiga malam yang terakhir dan berkata, Ada sesiapa yang memohon kepadaKu untuk aku kabulkan?  Ada sesiapa yang meminta kepadaKu untuk Aku berikan, ada sesiapa yang beristighfar untuk Aku ampunkan? (riwayat al Bukhari)

 Ketika Bangun Tidur
Khusus untuk orang yang tidur dalam keadaan bersuci dan ingat kepada Allah ‘seorang hamba yang tidur dalam keadaan suci lalu terbangun pada malam hari kemudian memohon sesuatu tentang urusan dunia dan akhirat Allah akan mengabulkannya’. (Riwayat Ibn Majah)

 Ketika Ayam Berkokok
‘apabila kamu mendengar ayam berkokok, mohonlah anugerah Nya, kerana ayam itu melihat malaikat’. (Riwayat al Bukhari)

 Antara Azan Dan Iqamah
‘doa tidak akan ditolak antara azan dengan iqamah’. (Riwayat al Tirmizi)





           


MENJADI ORANG YANG DISAYANGI ALLAH (2)

◊ SETIA

Orang yang setia selalu dipercayai lantas diberi tanggungjawab yang lebih besar. Selalu menepati janji, mempunyai komitmen yang kuat, rela berkorban dan tidak suka mengkhianati.

 

◊ POSITIF

Mereka yang terbiasa bersikap positif selalu berupaya melihat sesuatu daripada kaca mata yang positif, bahkan dalam situasi buruk sekalipun. Dia lebih suka membicarakan kebaikan. Lebih suka mencari penyelesaian daripada menyalahkan keadaan. Selalu berusaha memahami dan mengerti situasi orang lain daripada kecewa sendirian. Lebih suka memuji daripada mengecam.

 

◊ BERTANGGUNGJAWAB

Mereka yang bertanggungjawab akan melaksanakan kewajipan dengan bersungguh-sungguh. seandainya melakukan kesalahan, dia berani mengakui nya.

 

◊ PERCAYA DIRI SENDIRI

Menerima potensi diri seadanya. Dia menghargai dirinya dan pada masa yang sama menghargai diri orang lain.

 

◊ JIWA BESAR

Orang yang berjiwa besar tidak membiarkan dirinya dikuasai oleh rasa benci dan permusuhan.

 

◊ AKHLAK MULIA

Memelihara tutur kata dan tingkah laku dengan sopan akan membuatkan orang lain hormat, tertarik dan sayang terhadap kita. 

 

◊ MENGHARGAI

Kalau boleh cuba buatkan orang lain berasa bahawa diri mereka sangat penting pada anda. Anda sangat menghargai diri mereka. Berlatihlah untuk berbuat demikian hingga mereka berasa dihargai dengan ikhlas.

Sumber : PERSONALITI

 




No comments:

Post a Comment