Google Ads

Friday 8 January 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 211

MENARIK DI DALAM
·        Rahsia ‘panjang’ Umur
·        Sangka Baik Dalam Interaksi
·        Berat
·        Terima Kasih
·        Sindrom Dosa
·        Jom Amal
·        Sifat Penghuni Syurga

BAZIR MASA VS BAZIR USIA
Usia kerap dipersia2siakan sama ada secara sedar ataupun tidak. Bayangkan, jika paip di rumah kita rosak dan air sentiasa mengalir dari muncungnya tanpa dapat diberhentikan, kita akan cepat2 memanggil plumber (tukang paip) untuk membaikinya. Kita akan bertindak dan kita terpaksa membayar lebih drpd kebiasaannya. Manakala sebagai ibubapa yg prihatin kita selalau berpesan kpd anak2 untuk menutup suis lampu, kipas, computer @ alat2 elektrik yg lain jika tidak digunakan lagi untuk mengelakkan bil elektrik yg melambung tinggi. Kita katakan kpd mereka agar jangan membazir.!. Malangnya sikap yg sama tdk kita tunjukkan terhadap pembaziran masa. Bukan sahaja anak2 kita dibiarkan membazir masa , malah kita sendiri sering membazir masa dengan perbualan kosong, aktiviti2 yg lalai dan tidak berfaedah tanpa merasa dan bersalah. Padahal membazir masa ertinya membazirkan usia.. Ironinya, kita tdk berasa begitu kerana kerugian atau pembaziran itu tdk nampak dalam bentuk wang ringgit. Namun hakikatnya, dengan membazir masa kita kehilangan sesuatu yg lebih berharga drpd harta benda. Apakah kerugian itu?Ya, umur kita! Usia yg tersia2 tdk dapat dikembalikan berbanding wang yg terbazir. Wang masih boleh dicari ada membuat perumpamaan bahawa kaki kita boleh memijak air yg sama pada air sungai yg mengalir. Sekali dipijak, air yg kita pijak itu akan terus mengalir ke hilir tanppadapa dipijak lagi buat kali yg ke2. maka begitulah usia yg berlalu, tidak akan dapat dikejar semula walaupun dengan menggunakan jet supersonic yg paling laju sekalipun.
Pesan hati Untuk Hati


SANGKA BAIK DALAM INTERAKSI

Jika kita ingin kebaikan dalam interaksi dan komunikasi dengan seseorang bermulalah dengan bersangka baik kepadanya. Mana mungkin kita akan mendapat yg baik2 jika kita mula dan terus bersangka buruk kepadanya. Jangan ‘menghukum’nya awal2. itulah prejudis. Satu sikap yg negatif yg merosakkan perhubungan yg baru bermula atau yg lama telah terjalin. Tidak sewajarnya kita tidak suka akan seseorang tanpa asas yg kukuh dan jelas. Org yg sibuk ‘menghukum’ tidak akan sempat memberi kasih sayang. Begitulah yg pernah diungkapkan oleh org bijak pandai. Kekadang belumpun mula berkenalan, apalagi bercakap2, baru melihat wajahnya sahaja terus hati terdetik akan keburukan dan kelemahannya. Acapkali kita menghukum org lain dengan’fail’ lama, sedangkan mungkin dia telah berubah. Mahukah kita kalau dihukum dengan kesalahan yg telah kita perbaiki berkali2? Ya, Allah, jahatnya hati kita. Siapa kita? Hamba, tuan atau Tuhan? Dengan ilmu dan maklumat yg sgt terbatas kita berani melampaui batas seorang hamba Allah, yg kaya dengan kelemahan dan kejahilan. Tuhan Yang Maha Sempurna pun tidak kejam. Allah sentiasa membuka ruang untuk hamba2Nya memperbaiki diri dan membuka ‘fail’ baru. Bukankah selepas Ramadhan nan barakah, haji yg mabruru seseorang dijanjikan bersih daripada segala dosa lampau lalu menjadikannya persis bayi yg baru dilahirkan?

 

Solusi

 

 

 


BERAT
Sangat bagus merasakan berat hati utk melakukan hal2 yg dilarang oleh Allah swt. Tetapi alangkah malangnya jika berasa berat utk melaksanakan suruhan Allah. Keberatan yg akan mengakibatkan kitan diseksa dengan amat dahsyat di akhirat kelak. Jangan pula terasa amalan di dunia sudah banyak dan berat timbangannya, tetapi ketika di akhirat jadi seperti debu yg berterbangan. Disebabkan sifat mazmumah yg ada di dalam diri, kebaikan yg banyak tidak bererti. Justeru hiduplah kita sebagai hamba yg taat kpd Tuannya. Sedikit berat yg dirasakan di dunia , diringankan drpd azab di akhirat. Pilihlah kehidupan yg begini drpd di dunia nampakringan, tetapi di akhirat merana kerana seksaan yg tiada pertolongan. Setiap amalan yg kita lakukan akan menjadi ‘pemberat’ di neraca akhirat. Tugas kita di dunia bekerja bersungguh2 dan beramal supaya berat neraca pemberat di akhirat.



TERIMA KASIH 
            Haji Mad sudah lupa bila kali terakhir dia mengucapkan terima kasih kpd isterinya sejak 20 tahun lalu. @ barangkali belum pernah sekalipun? Bagaimanapun, ceramah di surau tadi sangat menyentuh hatinya. Benar kata ustaz, betapa banyak pengorbanan isteri yg tdk ditagih. Sekalipun bukan intan permata, balaslah dengan pujian dan terima kasih. Haji Mad sudah menanam sebuah azam baru. Tiba di rumah, makan malam telah terhidang. Menu nasi goreng ikan masin kegemarannya. Dia pun menyuapkan nasi dimulutnya. Memang sedap. Bukan dibuat2. oh, betapa dia tdk perasan selama ini masakan isterinya sebegini sedap. Benarlah kata ustaz, kalau kita melihat yg baik, kita akan lihat yg baik2. ‘Fuh, sedap sungguh nasi goreng ini. Pedas, masin, manis cukup lengkap. Kalah kedai tom yam’. ‘Hai abang! Dah berpuluh tahun kahwin tak pernah abang puji masakan Mah. Hari ini lain macam pula’. ‘Abang ikhlas ni. Memang sedap betul nasi goreng ni’. ‘Abang jangan nak menggatal! Ni Nasi goreng Che Tipah janda belakang rumah yg bagi!’

Pengajaran
Kadangkala perubahan ke arah kebaikan di salah erti. Jangan berputus asa. 
Sumber : Angguk Geleng






SINDROM DOSA
1. Berasa jauh drpd ilmu; sudah lama tidak menghadiri pengajian atau membaca buku agama.
2. ‘Liar’ dan menjauh dari sumber kebaikan; berat hendak pergi ke masjid, segan hendak mendekati org baik2 dan sebagainya.
3. Lemah jiwa; makin menjadi2 perasaan takut, pengecut, bimbang, resah dan seumpamanya.
4. ‘pendek umur’;hidup ini rasa tidak bahagia. Dirasakan banyak perkara yg negatif daripada positif.
5. Hina diri. Org kerap melayan kita secara rendah.



JOM AMAL DOA INI
‘Allah,buatkan kami mencintai iman dan hiaskannya dengan hati2 kami. Buatkan kami membenci kekufuran, kefasikan dan maksiat. Jadikanlah kami dlm golongan al rasyidin’.
(Riwayat Ahmad dan al Nasai’)




           


SIFAT2 CALON PENGHUNI SYURGA (2)
 Menanti Kematian
Seseorang mukmin menanti kematiannya setiap saat. Manusia ibarat perantau sahaja di dunia ini. Seorang mukmin itu memandang kehidupan di dunia ini hanya selintas/sekejap sahaja, lalu membayangkan cita2nya yg akan diakhiri dengan kematian. 

 Memiliki Kekayaan Hati
Kekayaan yg hakiki adalah kekayaan jiwa, iaitu org yg merasa cukup dengan apa yg dimilikinya. Tidak sedikit org yg kelihatannya kaya, pada hal hatinya miskin dan mengharap apa ygdimiliki oleh org lain. Betapa banyak org yg nampaknya fakir tetapi hatinya tenang bersama Allah dan merasa cukup dlm pandangan manusia. Inilah kaya yg sesungguhnya.

 Menjauhi Sikap Meminta2
Seorang mukmin itu tidak meminta2 sesuatu kepada sesamanya melainkan dengan usahanya sendiri. Dia tdk akan menyibukkan dirinya utk memenuhi keperluannya. Dia merasa senang sementara keperluan tersimpan di dlm dadanya.

 Menahan Diri Daripada Segala Yang Bersifat Duniawi
Dia tidak memandang dirinya mulia dan berkuasa drpd org lain. Dia akan berkumpul bersama org miskin serta berusaha memenuhi undangan semampunya.

 Merendah Diri Dengan  Sesama Mukmin
Kerendahan seorang mukmin terhadap dirinya mencerminkan kemenangannya. Tabiat jiwa akan selalu menyenangi kekuasaan dan kemenangan apalagi terhadap org2 yg lemah. Akan tetapi org2 yg beriman akan selalu mengawasi dirinya  dan melawan hawa nafsunya. Dengan demikian, Dia merendahkan dirinya terhadap saudara2nya sbg tanda kasih sayang, kelembutan dan  keramahan.

 Tegas Dan Keras Terhadap Org2 Kafir
Seorang mukmin mengangkat kepalanya dengan bangga dan gagah di hadapan org2 kafir, menghadapi mereka tanpa takut dan gentar. Kerana sumber kekuatannya berasal drpd Allah dan keteguhannya pd Al Quran.

Sifat Calon Penghuni Syurga






           




No comments:

Post a Comment