Google Ads

Monday 25 January 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 224

MENARIK DI DALAM
·        Tudung vs Topi Keledar
·        Nikmat mata, nikmat lagi menjaganya
·        Sunnah ‘Menyambut Hujan’
·        Tip berjimat Cermat
·        Di Mana Selama ini?
·        Apabila Awan Mendung



TUDUNG  VS TOPI KELEDAR
Secara mudahnya, menutup aurat bolehlah diibaratkan seperti memakai topi keledar . Topi keledar sangat berkaitan dengan keselamatan nyawa, manakala menutup aurat berkait dengan keselamatan agama dan maruah. Kedua-duanya ialah soal daruriyyat (perkara-perkara yang penting dalam Islam) kerana melibatkan byawa, agama, dan maruah. Baiklah, jika perbandingan (metafora) ini boleh diterima, cuba renungkan bukankah ada kalanya topi keledar tidak dapat menyelamatkan nyawa si pemakainya? Sebagai contoh, pelumba haram, pemandu laju dan cuai, semuanya memakai topi keledar. Namun seperti yang dikatakan tadi, sekadar bertopi keledar masih belum menjamin keselamatan nyawanya. Sebenarnya, masih ada factor-faktor lain yang lebih penting daripada sekadar memakai topi keledar untuk menyelamatkan nyawa apabila memandu atau membonceng motosikal. Antaranya adalah dengan memandu secara berhati-hati, jangan terlalu laju, mematuhi peraturan jalan raya, tidak mengantuk atau tidak memandu dalam keadaan mabuk dan sebagainya. Sekiranya peraturan ini dilanggar, tidak kira sebesar atau sekeras manapun topi keledar itu, pasti tidak akan menyelamatkan pemakainya. Begitu juga halnya dengan tudung. Hendak menjaga maruah dan akhlak tidak cukup dengan bertudung sahaja. Ada lagi perkara-perkara lain yang lebih penting. Umpamanya menjaga tingkah laku, berhati-hati dalam tutur kata, mengawal pandangan mata dan membatasi pergaulan. Selain itu, masa dan tempat wanita itu berada juga perlu dititikberatkan. Misalnya, jangan keluar seorang diri di tempat-tempat yang sunyi, mengaibkan dan mendedahkan diri kepada pencerobohan.

Sumber : Pesan Hati Untuk Hati


NIKMAT MATA, NIKMAT LAGI MENJAGANYA

 MENGHIDUPKAN MATA HATI
Sesiapa yang menahan pandangan mata zahirnya,Allah membukakan pandangan mata hatinya. Barangkali itulah rahsia ayat perintah menahan pandangan pandangan ditempatkan dalam surah al Nur yakni cahaya.

 MENDAPAT FIRASAT
Istilah yang berkait dengan cahaya hati juga ialah firasat.  Firasat ialah kemampuan melihat yang terembunyi berdasarkan tanda-tanda yang zahir namun tidak dapat dilihat oleh orang lain. Semakin kuat firasat seseorang, semakin kerap dan diyakini dengan gerak hatinya.

 AIR MUKA JERNIH
Cahaya sifatnya memancar. Hati yang bercahaya akan membiaskan sinarnya pada wajah pemiliknya.

 MENINGKATKAN PENGHORMATAN PADA DIRI
Semua orang ingin dihormati. Atau setidak-tidaknya merasakan dirinya terhormat atau mulia. Namun untuk dihormati, kita mesti berusaha untuk mendapatkannya. Kebiasaannya orang akan menghormati kita  kerana status, kekayaan , penampilan dan sebagainya.  Semua itu perlu diusahakan. Bagaimanapun ada caranya untuk mendapat kemuliaan diri sekali gus penghormatan manusia itu kekal. Jawapannya, taatilah Allah kerana Allah sudah mengisytiharkan di dalam surah Fatir 35:10. ketaatan pasti me mbuahkan kemuliaan.

 JIWA MENJADI TENANG
Tenang suatu perasaan kelegaan apabila jjiwa bebas daripada belenggu.

 MUDAH DAPAT ILMU, KUAT INGATAN.
Semakin kita menjaga pandangan semakin mudah mendapat ilmu, terutamanya ilmu akhirat. Kesan langsung yang lain pula ialah menguatkan ingatan. Hal ini kerana orang yang menjaga pandangan jiwanya tidak berkecamuk dek melihat yang macam-macam .

Sumber : isu


SUNNAH ‘MENYAMBUT HUJAN’

u Melafazkan kesyukuran menerima hujan.

u Memohon dijauhi keburukan hujan dan mengharapkan kebaikannya.

u Mengambil kesempatan untuk berdoa dan memohon hajat.

u Merasai Hujan.

u Berdoa apabila mendengar bunyi guruh dan petir.

u Berdoa apabila hujan semakin buruk.

u Tidak mengutuk Hujan, angin dan seumpamanya.

 

 

 


TIP BERJIMAT CERMAT
 Jangan Berbelanja Secara Boros
‘Dan berikanlah kepada kerabatmu, orang miskin dan orang musafir haknya masing-masing. janganlah kamu berbelanja dengan sangat boros. Sesungguhnya orang yang boros itu adalah saudara syaitan. Sedangkan syaitan itu sangat kufur kepada Tuhannya’. (Al Isra’ 17:26-27)

 Bersederhana Dalam Berbelanja
‘dan mereka yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut dan perbelanjaan mereka adalah bersederhana’. (Al Furqan 25:67)

 Cekap menggunakan Sumber Tenaga, Air, dan Bahan Api
Suatu hari Rasulullah menegur Saad yang sedang berwuduk ‘Pembaziran apakah ini wahai Saad?’ Maka Saad berkata ‘Dalam wuduk pun ada pembaziran?’ Rasulullah menjawab ‘Ya, walaupun kamu berwuduk di sungai yang sedang mengalir’. (Riwayat Ibn Majah).

 Elakkan Berhutang
Rasulullah bersabda ‘Ya Tuhanku, aku berlindung diri kepadaMu daripada berbuat dosa dan hutang’. Kemudian baginda ditanya ‘Mengapa tuan banyak meminta perlindungan daripada hutang, ya Rasulullah?’ Baginda menjawab ‘Kerana seseorang kalau berhutang, apabila berbicara dia berdusta dan apabila berjanji dia mungkiri’. (Riwayat al Bukhari)




           


DI MANA SELAMA INI?
Tahniah! Tahniah! Ong Ki Lam baru memeluk Islam. Gegak satu dewan kuliah dengan ucapan tahniah. Hatta pelajar luar pun menerjah masuk ke dewan kuliah.
‘selamat kembali kepada fitrah’.
‘kami sangat gembira kamu masuk Islam’.
‘Alhamdulillah. Allah sayang kamu’.
‘Kamu tahu tak, Islam adalah agama yang sangat Indah!’
‘Semoga menjadi Muslim yang lebih baik daripada kami’.
Aneka rangkap ucapan yang diterima. Sebaik hamburan pujian surut, Ong Ki Lam berkata ‘hamper 3 tahun saya bersama kamu semua. Di mana kamu semua semasa saya sedang mencari Tuhan?

Pengajaran
Islam agama nan indah lagi benar. Sayangnya tidak ramai penganutnya mempromosikannya.
Sumber : Angguk Geleng






ANEKDOT
APABILA AWAN MENDUNG
Ummulmukminin Aisyah menceritakan bahawa semasa Nabi melihat awan mendung di langit, baginda terus berjalan mundar mandir, keluar masuk dengan berubah wajahnya. Bagaimanapun apabila hujan turun baginda terus gembira. Lalu baginda bertanya ‘Wahai Rasulullah, orang  ramai apabila melihat cuaca mendung gembira dan mengharap hujan, tetapi aku melihat tuan apabila melihat mendung seperti tidak suka’. Baginda menjawab ’aku tidak tahu boleh jadi awan itu seperti yang dikatakan oleh Kaum ’Ad ’tatkala melihat awan menuju ke lembah-lembah mereka, mereka berkata ’ini awan yang membawa  hujan kepada kita,’ ‘Tidak!, bahkan itulah azab yang kamu minta disegerakan kedatangannya, iaitu angin yang membawa azab seksa yang sangat perit ‘
(surah Al Ahqaf 46:24)
 (Riwayat al Bukhari dan Abu Dawud)









No comments:

Post a Comment