Google Ads

Thursday 21 January 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 222

MENARIK DI DALAM
·        Benih Zina
·        8 Tip Mudah Demi Aurat Sempurna
·        Hanya Seringgit
·        Mengapa Menguap  Dibenci Allah ?
·        Ketat
·        Hitam putih
·        Wuduk atau Anjing?


BENIH ZINA
Masih ada wanita yang belum menutup aurat. Mengapa dia terus mendedahkan aurat? Belum tiba masanya lagikah untuk mereka merasakan kasih sayang Allah dengan perintah menutup aurat? Jika ada yang masih belum tahu, kita ketengahkan nas dan dalil kewajipannya. Bagi mereka yang belum mampu, maka kita ketengahkan dorongan, peringatan dan panduan untuk mereka mendidik diri agar dapat melawan kedegilan nafsu bagi mematuhi perintah Allah. Manakala bagi mereka yang belum mahu (walaupun telah tahu) sekaligus membantah secara terang-terangan atau diam-diam, kita doakan hidayah Allah akan dikurniakan buat mereka dan tidak terus menyanggah. Sesiapa yang menyemai angin, dia akan menuai badai. Begitulah keadaan masyarakat hari ini. Benih-benih zina telah disemai sama ada secara sedar atau tidak, dan akibatnya berlakulah zina sehingga ke tahap yang membimbangkan. Apakah benih-benih yang membuahkan zina ini? Benih-benih tersebut semestinya perbuatan yang menghampiri zina. Salah satu benih zina yang sedang berleluasa ditengah-tengah masyarakat sekarang ialah pendedahan aurat.! Bagaimana tidak, dek mata tergoda, akan membuahkan salam. Kemudian berbalas senyuman, berjanji dan seterusnya bertemu. Pendedahan aurat sangat berleluasa sekarang dan mungkin kenyataan ini kurang dipersetujui oleh sesetengah pihak memandangkan bilangan wanita yang memakai tudung semakin ramai. Namun perlu diingat, wanita bertudung tidak lagi boleh disamakan dengan wanita yang menutup aurat. Maksudnya, bertudung tidak semestinya menutup aurat. Ramai wanita yang bertudung tetapi tidak menutup aurat. Alhasil, ramai wanita yang bertudung tidak selamat. Janji Allah untuk menyelamatkan wanita yang memelihara aurat dengan baik agar tidak diganggu oleh lelaki yang jahat (dalam hatinya ada penyakit), hanya untuk wanita yang benar-benar menutup dan menjaga auratnya.
Sumber : Pesan Hati Untuk Hati


8 TIP MUDAH DEMI AURAT SEMPURNA

 Berazam

Niatkan dalam hati ‘Ya Allah, aku hambaMu yang lemah. Aku ingin menuruti segala perintahMu. Bantulah aku dalam proses untuk menuruti, taat dan patuh kepada perintahMu’

 

 Baiki Tudung

Lihat tudung yang dipakai. Pastikan tudung tidak jarang atau singkat sehingga menampakkan leher dan dada. Sekiranya tudung nampak bayangan leher, pakai inner di dalam. Lebih praktikal dan selamat, bertudung yang tidak jarang.

 

 Pakai Stoking

Kaki sebahagian aurat wanita. Jadi pakai stoking ketika berada di luar rumah. Jika tidak mahu berstoking, pakai kasut bertutup. Paling penting menutup kaki.

 

 Pakai Handsock

Kita biasa menyebutnya sebagai handsock/sarung lengan. Untuk lebih menyempurnakan penutupan aurat, kita tutup pergelangan tangan. Pergelangan tangan sebahagian aurat wanita.

 

 Hadir Ke Majlis Ilmu

Mencintai ilmu termasuk usaha mengubah diri menjadi lebih baik. Hadiri majlis ilmu yang dianjurkan di kawasan berhampiran. Hasilnya, jika lama tidak menghadiri majlis ilmu, kita kan rindu . Terasa kosong.

 

 Sertai Program

Hadiri program-program yang memberi manfaat. Sertai program-program yang mendekatkan diri kepada Allah. Lama-lama kita akan rasa sayang sangat kalau terlepas menyertainya. Mula-mula, kita sertai program, lama-lama program yang akan membentuk kita.

 

 Istighfar

Banyakkan memohon keampunan daripada Allah. Tidak mengapa andai merasakan diri baik atau tidak baik. Yang penting, tindakan selepasnya. Jangan sampai kebaikan yang dirasai membuatkan kita rasa kebaikan yang kita lakukan sudah cukup. 

 

 Perbaharui Niat

Perbetulkan niat dalam hati. Hanya niat yang benar dan betul akan melahirkan tindakan yang benar dan betul. Terasa sukar? Ikhlaskan diri dan bersyukur dengan nikmat. Dengan harapan hijab hati turut terhijab.

Sumber : GEn Q




HANYA SERINGGIT
Dikisahkan seorang wanita mengadu masalahnya dengan ustaz. ‘seorang abang saya meninggal dunia dan meninggalkan harta sebanyak RM600. tetapi semasa pembahagian harta hanya saya seorang yang dapat RM1 sedangkan adik beradik saya dapat lebih. Saya dizalimi ustaz, minta ustaz bantu.’ ustaz termenung seketika. Kemudian bertanya ‘mungkinkah abang puan meninggalkan seorang isteri dan 2 orang anak perempuan? dalam masa yang sama puan masih lagi ada emak dan 12 orang adik-beradik lelaki. kesemuanya lelaki!’ wanita itu termenung. ‘betullah ustaz, macammana ustaz tahu? ‘ ‘kalau begitu memang hak puan dapat RM1 sahaja.’ kata ustaz. ‘ini kerana isteri arwah mendapat 1/8 bahagian. Maka dia akan dapat RM75. dua orang anaknya pula mendapat 2/3 bahagian, maka mereka akan berkongsi RM400. ‘Manakala emak puan mendapat 1/6,  iaitu RM 100. jadi, selepas ditolak kesemuanya, tinggal lagi RM25 untuk berkongsi dengan sesama adik-beradik.  Syariat menetapkan bahawa seorang lelaki bersamaan dengan 2 orang perempuan. Jika begitu 12 orang adik beradik puan mendapat RM2 masing-masing. keseluruhannya adalah RM24. jadi, seringgit yang berbaki itulah sahaja hak puan’.
 
Pengajaran
Sangat menarik mendalami ilmu faraid. Sistem pembahagian harta pusaka dalam Islam sangat Komprehensif. Mempelajarinya sekurang-kurangnya mengasah potensi dan kemampuan otak kiri. Siapa kata Muslim tidak minat matematik?
Sumber : Angguk Geleng






KENAPA MENGUAP DIBENCI ALLAH?
‘menguap adalah daripada syaitan’.
(Riwayat al Bukhari)
Menguap hanya terjadi apabila kita kekenyangan, malas, bosan, dan sebagainya. Syaitan suka sikap-sikap ini. Sedangkan Allah ingin hambanya sentiasa ringan badan beribadah sama ada umum (seperti bekerja) atau khusus (solat).
Sumber : Ezy-dakwah


KETAT
Skru yang ketat payah untuk tercabut. Akal yang terlalu ‘ketat’ dengan dogma dan pemikiran payah untuk berubah. Pakaian yang ketat tidak cantik. Muka yang ketat?. Dalam Islam ada hal-hal yang diperketat demi menjaga kebajikan Muslim. Setiap perintah yang seakan keras dan tiada tolak ansur terkandung hikmah dan kebaikan yang banyak. Semuanya kerana menjaga fitrah manusia. Hanya manusia sahaja yang rasa terkongkong dengan peraturan yang diatur. Sedangkan semuanya membawa kebaikan. Pengetat segala amalan adalah al Quran dan sunnah. Hari-hari seorang muslim itu ketaatan dengan aktiviti ibadah, walau aktiviti apapun yang dilakukannya. Ikut peraturan yang dirasakan ketat sehingga sebati dalam diri. Hasilnya, kebahagiaan hidup sebagai mukmin dikecapi. Yang asalnya terasa berat, jadi longgar dan boleh melakukannya dengan senang hati. 
Sumber : viceversa

HITAMPUTIH

 Manusia yang kurang disiplin , ada KUDIS di hatinya.
 Manusia yang kurang rapi, ada KURAP di akalnya.
 Manusia yang kurang iman, ada KUMAN dibenaknya.
 Maka jadilah manusia yang tawaduk, TANPA WAS-WAS tunduk taat perintah Allah.



WUDUK @ ANJING?

situasi

Seseorang mempunyai air yang hanya cukup untuk bersuci. Kemudian datang seekor anjing yang kehausan. Apa yang patut kita lakukan? Simpan air untuk berwuduk atau memberi minum anjing tersebut?

 

Jawapan

Menurut majoriti ulama fiqah,jika seseorang itu memiliki air yang sedikit untuk berwuduk, dalam pada yang sama ada manusia atau haiwan termasuk anjing yang memerlukan air, wajib dia memberi minum orang atau anjing tersebut. Untuk bersuci, bolehlah dia menggantikannya dengan bertayamum. 

 

Sumber : fiqahfauna






No comments:

Post a Comment