Google Ads

Monday 4 January 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 207

MENARIK DI DALAM
·        Ke Neraka
·        Cari Alasan untuk Bersangka Baik
·        5 Sedekah terbaik
·        Bijaksana Bukan Bijaksini
·        Tip Disiplinkan Diri
·        Jalan Ke Syurga



KE NERAKA

‘pada hari kiamat kelak seseorang akan dicampakkan ke dalam neraka. Maka keluarlah ususnya dan dia berpusing seperti seekor keldai mengelilingi batu kisaran. Para penghuni neraka lain pun menghampirinya dan bertanya ‘Wahai saudara,mengapa semua ini terjadi? bukankah saudara orang yang pernah menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kejahatan?’ Maka dia menjawab ‘Benar, akulah yang pernah menyuruh kepada kebaikan dan melarang kemungkaran, tetapi aku sendiri yang melanggarnya’. (Riwayat Muslim)

 


CARI ALASAN UNTUK BERSANGKA BAIK

Seorang Mukmin seharusnya tidak menzahirkan sebarang sangka buruk terhadap saudaranya sebagaimana pesan Rasulullah ‘Allah tidak akan melihat niat buruk seseorang sehinggalah dia menyuarakannya dan melakukannya’. (Riwayat al Bukhari dan Muslim) Sayidina Umar al Khattab berkata, ‘Bila saudaramu berkata sesuatu yang mencurigakan, fikirkanlah tentang yang baik-baik sahaja dan engkau akan mendapat penjelasan yang baik-baik juga’. Misalnya jika seseorang tidak menepati masa yang dijanjikannya pada kita, maka berilah alasan pada diri sendiri dengan beranggapan dia sakit, terlupa atau pelbagai alasan lagi. Bersangka baiklah walaupun mungkin dia tidak sebaik yang disangkakan. Sekurang-kurangnya sangka baik menyelamatkan daripada perasaan marah kecewa dan sedih berpanjangan. Kata orang bijaksana, ‘kemarahan kita pada seseorang akan membakar diri sendiri bukan orang yang kita marahkan!’ jadi berbaloikah bersangka baik kita boleh mendoakan orang lain. Orang yang bersangka buruk tidak akan ada dorongan dalam hatinya untuk mendoakan orang lain. Meskipun begitu, sangka baik bukanlah alasan untuk kita tidak menegur dan menasihati seseorang agar dia tidak mengulang kesalahannya. Sangka baik hanya untuk orangnya, tetapi bukan perbuatannya. Jika perbuatannya mungkar, mesti ditegur dan diperbetulkan.

Sumber : Solusi

 

 

 


5 SEDEKAH TERBAIK

 Bersedekah Secara Rahsia

Salah satu tujuh golongan yang akan mendapat naungan Allah di akhirat kelak ialah golongan yang bersedekah secara rahsia sehingga tangan kiri seolah-olahnya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanan. 

 

  Bersedekah Ketika Sihat

Kebiasaannya semasa sihat dan muda seseorang itu amat memerlukan harta untuk kehidupan duniawi. Justeru, mujahadah yang kuat perlu dilakukan agar tidak terpedaya dengan harta. Nilai amalan pada pengorbanan.

 

 Bersedekah Ketika Sangat Memerlukan Pada Harta

Rasulullah saw bersabda ‘Bersedekah dengan satu dirham lebih baik daripada bersedekah dengan 100 ribu dirham. Iaitu seseorang yang hanya memiliki harta sebanyak 2 dirham tetapi dia bersedekah 1 dirham iaitu separuh daripada hartanya lebih baik daripada seseorang yang hanya bersedekah 100 ribu dirham sedangkan hartanya melimpah ruah’.

(Riwayat Al Nasa’i)

 

 Memberi Nafkah Untuk Keluarga

Memberi nafkah untuk keluarga merupakan suatu kewajipan yang tidak boleh diabaikan bahkan ia merupakan suatu perkara yang wajib. Ia juga dianggap sebagai suatu sedekah apabila memberi nafkah dalam keadaan mencari keredaan Allah.

 

 Bersedekah Kepada Kaum Kerabat

Nabi Bersabda ‘sedekah kepada orang miskin nilainya hanya sedekah. Sedekah kepada kerabat nilainya 2: sedekah dan menyambung silaturahim’. (Riwayat Ahmad)

 

Sumber : KIASAN (Ustaz Sukki)




BIJAKSANA BUKAN BIJAKSINI
Seseorang hanya akan mengurus nyawa dan masanya dengan baik apabila mata hatinya terbuka. Pandangan mata hati ialah pandangan yang paling tepat dan benar kerana mampu melihat di sebalik kehidupan dunia yang singkat ini ada kehidupan akhirat yang kekal abadi. Mereka inilah orang yang ‘bijaksana’ bukan ‘bijaksini’.


TIP DISIPLINKAN DIRI
¤ Senaraikan Semua Usaha Ke Arah Pencapaian Matlamat Anda Mengikut Keutamaan.
Kemudian, pilih 5 hingga 10 yang teratas dan laksanakan. Anda dikira sudah berdisiplin sekiranya dapat melaksanakan lebih daripada 5 langkah yang paling utama itu.

¤ Lekatkan Poster, Cogan Kata Atau Kata-kata Yang Menjelaskan Matlamat Anda Itu Di Tempat-tempat Yang Mudah Dilihat.
Jangan malu, isytiharkan kepada dunia tentang apa yang anda akan capai. Yang penting, ‘pengisytiharan’ itu akan mendorong anda setiap kali anda melihatnya.

¤ Tetapkan Apa Yang Anda Ingin Lakukan Setiap Hari.
Amalkan perancangan mingguan dan harian yang teratur. Usah biarkan hari-hari berlalu ‘sepi’ tanpa sesuatu pencapaian kecil ke arah pencapaian matlamat besar anda. Ingat, sedikit-dikit lama-lama jadi bukit.

¤ Setiap Perkara Penting Yang Hendak Anda Laksanakan Hendaklah Ditulis Tarikh Akhirnya (deadline).
Hal ini akan memberikan satu kepuasan dan kemenangan apabila tarikh akhir itu berjaya ditepati. Anda akan rasakan matlamat yang dikejar semakin mendekat dari hari ke hari.

¤ Bagi Satu Tugasan Yang Terlalu Sukar Atau Membosankan (Tetapi sangat penting), elok mulakan secara berdikit-dikit.
Jangan menunggu kesempurnaan untuk memulakannya kerana hal ini akan menjerumuskan anda kepada satu keadaan ‘tidak berbuat apa-apa’. Ingatlah, rasa tidak selesa semasa melakukan aktiviti-aktiviti tersebut adalah lebih baik daripada rasa risau, takut dan kesal sekiranya anda tidak melakukannya langsung!

¤ Gunakan Masa Yang Paling Optimum Dalam Hidup Seharian Anda Untuk Melakukan Tugas-Tugas Yang Paling Penting.
Malah ingat, jangan terus bergelumang ke bahagian-bahagian yang tersukar, sebaliknya mulakan pada sebahagian-bahagian yang lebih mudah dahulu. Hal ini akan memberikan anda semacam satu ‘momentum’ untuk menakluki bahagian-bahagian tersukar dalam tugasan yang paling mencabar.

¤ Amalkan Dialog Diari Yang Positif.
Pandang tinggi diri anda selalu dengan berkata ‘Aku boleh, aku boleh berjaya kerana aku ialah orang yang berdisiplin’. Jangan terpengaruh dengan kata-kata negatif sama ada yang datang dari dalam diri anda sendiri atau daripada orang luar yang tidak membina!

¤ Janjikan Satu Masa Untuk Meraikan Kejayaan Anda Sekiranya Anda Berjaya Melaksanakan Tugas-Tugas Sukar Dalam Hidup. 
Misalnya, menikmati makanan istimewa di tempat-tempat yang  anda sukai selepas melaksanakan tugas-tugas besar. katakan kepada diri ‘sekiranya aku berjaya menyelesaikan tugas ini, aku akan belanja diriku makan, the best nasi beriani on town!!’.
Sumber : Pesan Hati Untuk Hati









JALAN KE SYURGA 
            Seorang paderi kristian tiba di sebuah kampung yang agak terpencil. Dia bertemu dengan seorang kanak-kanak yang berkopiah lalu bertanya ’wahai anak, boleh tunjukkan rumah ketua kampung? Saya baru sahaja di sini, saya kurang arif dengan kawasan ini ‘ ‘boleh tuan’. ‘tuan ikut lorong ini, kemudian jalan lurus. Apabila tuan nampak serumpun pokok buluh, belok ke kanan. Apabila tiba di tepi sungai, tuan menyeberang sungai itu. Jalan terus dan tuan akan nampak rumah yang ada telaga sebelah kiri, itulah rumah ketua kampung’. ‘terima kasih banyak, sebagai membalas jasa, inginkah saya tunjukkan jalan ke syurga?’ Tanya si paderi. Jelaslah, si paderi itu ada misi menyampaikan agama kristian kepada kanak-kanak itu. ‘benarkah tuan boleh tunjukkan jalan ke syurga? ’tanya kanak-kanak itu kembali. ‘ya, memang itulah tugas saya saban setiap hari’. ‘bagaimana tuan mahu tunjukkan saya jalan ke syurga sedangkan tuan sendiri tidak tahu jalan ke rumah ketua kampung dan terpaksa saya tunjukkan’.

Pengajaran
Hanya mereka yang berada di jalan yang benar sahaja yang mampu membimbing orang lain ke jalan yang benar.
Sumber : Angguk Geleng



,




No comments:

Post a Comment