Google Ads

Thursday 10 March 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 239

MENARIK DI DALAM
·        Doa, Mustajab atau Terhijab
·        Mukmin Profesional
·        Bercakap Baik
·        Jom Musafir Bersama Rasulullah
·         Bukti Suami Mencintai Isteri Kerana Allah
·        Hidup Dengan al Quran

DOA : MUSTAJAB @ TERHIJAB
Salah satu nama Allah yang baik dan indah ialah al Sami’. Allah maha mendengar rintihan, aduan, kebimbangandan luahan rasa daripada hamba-hambaNya pada setiap masa, tempat dan ketika. Antara suara yang paling Allah cintai selain daripada tangisan hamba-hambaNya yang bertaubat ialah doa daripada hambanNya yang meminta. Allah sentiasa mendengar rintihan hamba-hambaNya ibarat ’kekasih’ yang saling mencintai. Jika kekasih dalam kalangan manusia mungkin akan jemu jika masalah yang sama diperdengarkan berulang-ulang kali, sebaliknya Allah tidak sebegitu. Berdoalah, nescaya Aku akan perkenankan. Demikian yang Allah tegaskan dalam al Quran.  Jika ada jutaan manusia mengadu dan merintih dalam doa mereka kepada Allah, Allah tetap mendengar semua rintihan itu. Sedangkan seorang kaunselor; ulama, kadi atau hakim yang terbaik sekalipun tidak akan mampu mendengar dua, tiga masalah pada masa serentak. Itulah kehebatan Allah sebagai Al Sami’. Allah sudi dan mampu mendengar doa daripada hambaNya dalam satu masa. Dia Mulia dan Agung kerana kesudian dan kesediaanNya mendengar rintihan dan doa tanpa jemu, tanpa mengira pangkat, darjat, harta dan rupa. Allah mendengar rintihan seorang raja dan juga mendengar rintihan seorang hamba. Allah Maha Adil. Bayangkan, bagaimana Allah mampu melayan pelbagai doa daripada berbilion-bilion manusia. Daripada doa seorang pengemis yang merayu untuk mendapatkan sesuap nasi sehinggalah doa orang yang soleh yang memohon dipermudahkan urusan pengabdian kepadaNya, namun Allah tetap sudi mendengar. Oleh sebab itu Allah bukan sahaja mendengar tetapi Dia Maha Mendengar. Malas berdoa itu ialah tanda kekerasan hati dan kesan daripada keras hati itu akan menyebabkan kita ditimpa kesusahan di dunia dan azab di akhirat. Sebaliknya dengan berdoa hati akan menjadi lembut.  
Pesan Hati untuk Hati




MUKMIN PROFESIONAL

Umat Islam yang sedang mengalami kemunduran dan kelemahan dari sudut rohani dan material perlukan satu proses ‘rebranding’ dari segi imej dalaman dan luarannya. Usaha penjenamaan semula ini perlu bermula daripada pengupayaan modal insan. Manusia Muslim itulah faktor pemula yang akan mencorakkan imej Islam. Jika Islam digelapkan oleh umat Islam sendiri, maka untuk menyerlahkan kembali cahaya Islam itu,umat Islamlah yang perlu diproses dan dibangunkan terlebih dahulu.

Mukmin profesional ialah mereka yang berkemampuan menyejajarkan fardu ain dan fardu kiyafah , tanggungjawab hamba dan khalifah, kesinambungan ilmu aqli dan naqli, kesucian zikir dan kekuatan fikir dalam kehidupan. Faktor ‘fikir’ inilah yang melayakkan manusia menjadi khalifah di muka bumi. Fikir manusia mesti diiringi oleh zikir. Mukmin professional ialah mereka yang mampu meletakkan ‘fikir’nya. Mereka jugalah yang disebut sebagai ululalbab dalam al Quran. Dengan sifat mukmin, mereka mampu memperbaiki keadaan umat yang dilanda pelbagai gejala sosial, jenayah dan keruntuhan akhlak. Manakala dengan kepakaran, mereka mampu menyelesaikan  masalah umat yang ketinggalan dalam bidang ekonomi, akademik, teknologi dan sains. Ilmu fardu ain menjadikan manusia baik, manakala ilmu fardu kifayah menjadikan manusia cerdik. Dengan kebaikan dan kecerdikan yang dibina oleh kedua-dua ilmu ini manusia akan menjadi hamba Allah dan khalifah yang sempurna (Mukmin professional.) Akan terbangunlah tamadun rohani dan pembangunan fizikal yang memartabatkan semula umat Islam sebagai umat terbaik.

 




BERCAKAP BAIK DENGAN…
IBUBAPA
‘Dan janganlah kamu membentak mereka dan berbicaralah dengan mereka dengan kata-kata yang mulia’. (Al Isra’ 17:23)

ORANG YANG MEMINTA
‘Dan terhadap orang yang meminta-minta, janganlah kamu mengherdiknya’. (Al Duha 93:10)

ORANG JAHIL
‘Dan apabila orang jahil menyapa mereka , mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandungi) keselamatan’. (Al Furqan 25:63)



JOM MUSAFIR BERSAMA RASULULLAH
A.    SEBELUM MEMULAKAN PERJALANAN PERGI
¤ BINCANG DENGAN MANUSIA, ISTIKHARAH DENGAN ALLAH
Minta nasihat dan tip perjalanan daripada orang lain. Beristikharahlah seperti yang diajarkan oleh Rasulullah saw.

¤ PULANGKAN HAK ORANG LAIN DAHULU.
Antaranya barangan atau wang yang dipinjamkan. Jangan lupa juga barangan orang yang diamanahkan untuk kita jaga. Kita tidak tahu, barangkali itu perjalanan terakhir kita di dunia.

¤ CARI PENEMAN atau BERKONVOI.
Nadi bersabda ‘Kalaulah manusia tahu apa yang aku tahu tentang seseorang apabila berseorangan, pasti tiada siapa pun yang akan menunggang pada waktu malam seorang diri’. (Riwayat al Bukhari)

¤ MERANCANG, MELAKUKAN PERSIAPAN, SEDIAKAN BEKALAN.
Periksa kenderaan. Air simpanan jangan dilupakan. Rancang masa memulakan perjalanan.

¤ BERTEMU SEBELUM PERGI, PINTA NASIHAT.
Bertemu ibu, ayah adik beradik, anak isteri. Jiran tetangga juga jangan dilupakan. Maklumkan pemergian kita, bermesra dengan mereka dan saling berpesan. Jangan lupa juga memohon nasihat terutama daripada orang soleh yang kita hormati.

¤ BERDOA DAN MEMOHON DOA.
Orang yang hendak bermusafir mendoakan keselamatan orang yang hendak ditinggalkan. Orang yang ditinggalkan pula jangan lupa berpesan agar didoakan sepanjang perjalanan.

B. DALAM PERJALANAN
¤ JIKA BERKUMPULAN, SESEORANG PERLU MENJADI KETUA.
Rasulullah saw berpesan ‘Apabila tiga orang keluar bermusafir, maka salah seorang mestilah menjadi ketua’. (Riwayat Abu Dawud)

¤ MAKAN MINUM YANG HALAL.
Musafir masa mustajab doa. sayang kalau terhalang disebabkan makan haram. 

¤ AMALKAN AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR
Tegur dan berikan nasihat jika ada kemungkaran di dalam perjalanan

¤ MENGAMALKAN DOA SEPANJANG PERJALANAN.
Ummu Salamah berkata ‘tidak pernah sekalipun Rasulullah keluar dari rumahku melainkan baginda akan memandang ke langit lalu berdoa’.

¤ MEMBANTU ORANG YANG MEMERLUKAN
Bantulah mereka yang memerlukan.  

C.JIKA HENDAK PULANG
¤ TIDAK BERTANGGUH
Jika urusan selesai, usah berlengah-lengah untuk pulang. Namun bukan pulang dengan terburu-buru. mungkin mereka yang ditinggalkan menanti-nanti kepulangan kita.

¤ MAKLUMKAN KETIBAAN, ELAKKAN PULANG LEWAT MALAM.
Anak-anak maklumkan kepada ibubapa dahulu rancangan untuk pulang. Begitu juga suami atau isteri atau sesiapa sahaja. Apa lagi, jika ke rumah orang lain. Jangan bertandang secara mengejut.

¤ BELI HADIAH.
Tidak semestinya hadiah yang mahal-mahal,cukup sebagai tanda kita ingat kepada mereka. Jangan lupa juga bingkisan untuk jiran tetangga.

¤ ZIKIR PULANG KE RUMAH.
Anas pernah bermusafir bersama Nabi. Tatkala kota Madinah kelihatan, baginda mengucapkan doa.

¤ SOLAT DI MASJID YANG BERDEKATAN.
Kaab bin Malik berkata ‘ketika pulang daripada perjalanan, baginda Rasulullah SAW akan singgah di masjid dahulu untuk solat doa rakaat’. (Riwayat al Bukhari)
Sumber : ISU



BUKTI SUAMI MENCINTAI ISTERI KERANA ALLAH
 Isteri selamat daripada kejahatan dan perlakuan buruk suami
 Sangat mencintai Allah
 Taat kepada Allah
 Mengajak Isteri dan Anak-anak mencintaai Allah dan berbuat taat.
 Jauh dan terpelihara daripada kelalaian dan dosa
 Tidak mengharapkan balasan kecuali daripada Allah




           


HIDUP DENGAN AL QURAN
‘Orang sebelum kamu melihat al Quran bak surat-surat utusan daripada Tuhan mereka. Mereka mengkajinya pada waktu malam dan mencari-cari masa dan ketika untuk mengamalkan pada waktu siang’
Al Hasan Bin Ali



No comments:

Post a Comment