Google Ads

Tuesday 8 March 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 236

MENARIK DI DALAM
·        Dekat
·        Sehingga Mereka Berdua Berdamai
·        Modal
·        Selagi Ada Iman
·        Turun!
·        Memandu Dari Hati
·        Melaksanakan Amar Makruf


DEKAT
Rahmat Allah sangat dekat bagi orang yang mencarinya. hidayah Allah dekat untuk pencari hidayah. Tinggal kita yang mendekatkan diri dengan Allah atau menjauhkan diri daripadaNya? Bagaimana untuk dekat dengan Allah? Jawapannya adalah dengan mendekatkan diri dan mendampingi orang alim. Usaha ini antara inisiatif yang akan menjauhkan kita daripada kegelapan kebodohan. Ilmu-ilmu yang baik hasil mendampingi orang yang berilmu makin mendekatkan kita dengan Allah. Kasihan sekali jika kita dekat tetapi hubungan hati sangat jauh kerana masalah peribadi. Bagaimana akrab umat kembali bersatu jika rasa dekat itu tiada? Sedang hakikatnya kita umat yang saling bersaudara dan mesti saling mendekati antara satu sama lain. Barulah kesatuan kembali tercapai.
Sumber : viceversa




SEHINGGA MEREKA BERDUA BERDAMAI  
‘amalan-amalan akan dibentangkan pada setiap Isnin dan Khamis. Maka pada hari tersebut Allah mengampunkan dosa untuk semua hamba asalkan yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatupun, kecuali dua orang yang bergaduh. Allah mengarahkan malaikat ’biarkan kedua-dua hingga mereka berbaik-baik semula’. (Riwayat Muslim)

#Bergaduh dalam bahasa arab merangkumi sikap dengki, marah dan memusuhi seseorang. 



MODAL
            Ada dua modal yang sangat berharga dalam kehidupan kita. Pertama, umur. Kedua, kesihatan. dua modal ini sangat penting untuk mendapat keredaan Allah di dunia, agar kita dirahmatiNya dan dimasukkan ke dalam syurga kelak.  




SELAGI ADA IMAN
            ‘ahli syurga masuk ke dalam syurga, dan ahli neraka masuk ke neraka. Kemudian Allah berfirman (Kepada Ahli Neraka) ’keluarkan siapa yang dalam hatinya terdapat keimanan sebesar biji sawi’’.
(Riwayat al Bukhari )




TURUN!
Di Eropah. Sorang pemandu kereta menumpangkan seorang pejalan kaki.
Pemandu : Awak berasal dr mana?
Pengembara : Malaysia.
Pemandu : Oh, saya teringin hendak ke sana. Saya pula dari Afrika Selatan. Awak buat apa di sini?
Pengembara : saya sambung belajar.
Pemandu : oh, seronoknya. Saya pula bekerja di sini. Awak peminat kelab bola mana?
Pengembara : Liverpool.
Pemandu : Oh, pasukan yang baik, tetapi saya lebih suka Chelsea. Awak Muslim?
Pengembara : Ya. Nama saya Muhammad.
Pemandu : oh saya juga muslim, saya Abdul Wahab.
Pengembara : Saya Muhammad, awak Abdul Wahab. Jadinya Muhammad bin Abdul Wahab. Beliau seorang reformis Islam. Saya suka beliau. Bahkan kajian saya….

Tiba-tiba kereta diberhentikan tidak semena-mena. ‘awak. Turun!’
‘kenapa?’ ‘Turun!’

Catatan : Muhammad bin Abdul Wahab, tokoh Muslim yang dinisbahkan kepada gerakan Wahabi.

Pengajaran
Ada dalam kalangan umat Islam yang sanggup berseteru disebabkan perbezaan kecenderungan dalam agama dan dalam masa yang sama mereka boleh sahaja terbuka meraikan perbezaan dalam aspek keduniaan lain.
Sumber : Angguk Geleng



,


MEMANDU DARI HATI
          Litar jalan raya sama seperti litar kehidupan. Diri kita yang sebenar, diri yang berada di atas jalan raya. Memandu dengan hati bermakna memandu dengan iman. Apabila ada iman, akan menyelamatkan. Untuk memandu dengan hati, kita perlu menambah iman. 

         


MELAKSANAKAN AMAR MAKRUF
Berdakwah Dan Memberi Kesedaran
Umat perlu disedarkan tentang tujuan hidupnya dengan seruan yang ikhlas dan istiqamah. Dakwah ialah usaha mengubah hati agar kebaikan dilaksanakan dan kemungkaran ditinggalkan dengan rela tanpa paksaan. Manusia perlu dikenalkan kepada Allah dan hari akhirat agar mereka merasai setiap perkara yang dilakukan di dunia ini pasti dilihat oleh Allah dan akan diberi balasan pada hari akhirat nanti. Inilah seruan kepada iman dan Islam yang menjadi sumbu untuk menyalakan cahaya Islam dalam diri, keluarga, masyarakat , negara dan dunia.

Mendidik dan Membimbing
Kepada yang belum datang dan sedar, kita cari dan hampiri mereka untuk berdakwah. Namun setelah umat sedar dan mula inginkan perubahan, mereka pula yang akan datang untuk ditarbiah. Majlis pengajian yang rasmi dan tidak rasmi perlu diadakan secara berterusan agar umat Islam terdidik secara berterusan agar umat islam terdidik oleh ulama dan murabbi. Dalam majlis pengajian ini, umat Islam dididik dan dilatih untuk menegakkan sistem hidup berlandaskan syariat. Tidak cukup dengan ilmu , umat Islam perlu dibimbing sama ada dalam ibadah khusus dan umum, secara bersistematik. Majlis pengajian perlu dilanjutkan dengan pembentukan usrah, majlis zikir, tamrin (bengkel latihan), kem ibadah, dan program-program lain yang lebih khusus dan eksklusif  mendidik umat secara lebih dekat.

Menutup Pintu-Pintu Kejahatan
Apabila arus kesedaran dan penghayatan Islam semakin meningkat. Langkah amar makruf yang seterusnya adalah menutup pintu-pintu ke arah kemaksiatan dan kemungkaran. Usaha ini perlu digiatkan secara optimum, agar para wanita menutup aurat dengan sempurna, masyarakat menjauhi pergaulan bebas dan hiburan yang melampaui batas sehingga boleh membawa kepada penzinaan dihentikan. Antara perkara yang membuka ruang berlakunya kemungkaran yang besar perlu ditutup rapat-rapat ialah riba dalalm institusi kewangan, satu gejala sosial seperti arak, dadah, kegiatan pelacuran, hiburan yang melalaikan dan sebagainya.
Umat Islam yang telah sedar dan terdidik akan mula menyempitkan ruang dan peluang untuk melakukan semua kemungkaran tersebut dengan kemahuan sendiri walaupun belum ada undang-undang yang memaksa mereka berbuat demikian. Usaha dakwah dan tarbiah yang dilaksanakan sebelumnya akan mendidik umat berubah dari dalam ke luar kerana takut dan cinta kepada Allah dan yakin adanya pembalasan pada hari akhirat nanti. Namun, ini tidak bermakna perlu meminggirkan usaha menutup dan menyekat kesemua kemungkaran itu dengan kuasa yang ada pada pemerintah.

Mewujudkan Jalan Alternatif Keluar Daripada Kemungkaran
Sistem hidup Islam yang merangkumi bidang pendidikan, ekonomi, sosial, hiburan dan lain-lain perlu ditegakkan secara aktif dan progresif. Slogan ’Islam is the way of life’ mesti menjelma dalam realiti sebenar agar masyarakat Islam dan bukan Islam boleh bernaung dan mengambil manfaat daripadanya. Setelah sekian lama usaha amar makruf membina ’orang’, usaha perlu ditingkatkan untuk membina ’sistem’ pula. Sistem ekonomi, zakat dan kewangan Islam yang mantap akan memberi peluang pekerjaan dan membela fakir miskin agar mereka tidak terjebak dengan jenayah rompak dan curi. Sistem perbankan Islam pula akan menyelamatkan orang kaya dan berada daripada cengkaman riba. Anak-anak dididik dengan sistem pendidikan Islam bermula di peringkat prasekolah sehingga ke universiti hinggakan sistem pendidikan sekular boleh dipinggirkan dengan mudah. sistem munakahat yang praktikal dan realistik pula akan memudahkan para remaja bernikah dengan baik, para janda dan ibu tunggal diberi pembelaan yang sewajarnya sehingga terselamat daripada jenayah zina. Begitu juga dengan bidang media massa, iburan, sukan dan lain-lain, semuanya akan memberi jalan keluar kepada umat Islam daripada perangkap sistem hidup yang tidak islamik. Dengan ini, orang yang melakukan kemungkinan nanti hanya orang yang benar-benar jahat, betul-betul tidak menginginkan kebaikan (walaupun jalan kebaikan sudah terbentang luas) dan sangat derhaka kepada Allah. Maka, layaklah dengan kedegilan yang terlampau itu pelaku kemungkaran dihukum dengan keras secara disebat dengan rotan, direjam, dan dipotong tangan. Prinsip Islam jelas, mendidik dahulu, kemudian menghukum!
Sumber : Pesan Hati Untuk Hati




No comments:

Post a Comment