Google Ads

Wednesday 17 February 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 232

MENARIK DI DALAM
·        Wanita Tercantik Di dunia
·        Hilang  
·        Wanita oh wanita
·        Kata Salafussoleh
·        Seindah Kata
·        Cantik oh cantik
·        Jenguklah Isteri Saya!
·        Malu Pada Semut
·        10 Sahabat Yang Harus Dihargai
·        Kisah Seorang Anak Gadis Dan Ibu Penjual Susu
·        Menutup Aib Orang Lain
·        Tunjukkan Kebaikan
·         5 Makanan Ringan Penyebab Kanser



WANITA TERCANTIK DI DUNIA
Siapakah wanita yang paling cantik di dunia? Wanita solehah itulah yang cantik kerana kecantikan itu terletak pada budi, bukannya body. Salah satu ciri penting wanita yang solehah ialah menutup aurat! Merekalah bayangan bidadari syurga di dunia. Dengan menutup aurat, wanita solehah telah membuat pilihan yang tepat dengan memilih sebaik ‘pakaian’ iaitu pakaian takwa. Allah berfirman ‘wahai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian daripada tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat’. (Surah al A’raf 7:26)
Bagi wanita muslimah, berbanggalah dengan identiti yang ditentukan oleh Allah SWT untukmu. Buktikan rasa bangga tersebut dengan tampil yakin menutup aurat, insyaAllah dunia dan akhirat selamat.
Sumber : Pesan Hati Untuk Hati



HILANG
Sedih menghadapi kehilangan orang yang tersayang, lagi sedih hilang iman dan hidayah daripada Yang Maha Penyayang. Allah yang berikan kita hidayah dan Allah boleh tarik dengan sekelip mata hidayah yg diberikan itu. Hilang hidayah kita sesat jalan. Teraba-raba mencarinya semula. Lumrah sedih kerana suatu kehilangan, tetapi jangan sampai kehilangan itu buat kita hilang iman. Ubati rasa hilang dengan sabar dan solat. Demikian Allah berfirman dalam al Quran. Sebenarnya kehilangan mengajar diri menghargai keberadaan.  Apabila hilang sesuatu barulah terasa kepentingannya. Belajarlah menghargai sesuatu yang ada di depan mata sebelum semuanya hanya tinggal kenangan. Lumrah kita menangis kerana kehilangan insan, tetapi adakah kita menangis kerana lemahnya iman?


WANITA OH WANITA
Agak ramai yang tidak berpuas hati dengan wajahnya sendiri. Ada yang mengutuk di dalam hati, kurang yakin sehingga menjadi wajib untuk ber ‘make up’. Namun, kalaulah kita lebih positif dan qanaah (merasa syukur dan cukup dengan kurniaan Allah), sebenarnya wajah kita kelihatan lebih elok dari apa yang kita fikirkan. You are more beautiful than you think. Bersyukurlah dan jagalah kesihatan. Semuanya adalah sementara didunia, akhirat itu yang lebih kekal.
Sumber : Dr. Zaharuddin
 






KATA SALAFUSSOLEH

Nafsu Syahwat pendorong kepada kejahatan di dalam hati dan ia tidak akan mampu ditanggalkan kecuali dengan ketakutan yang merobek rasa (akan hukuman Allah) atau kerinduan yang menggelegak di dalam jiwa (untuk bertemu Allah dan RasulNya)

 

 


SEINDAH KATA
Sahabatku...
Sehebat manapun perbuatan yang dilakukan oleh seseorang, akan sia-sia jika tidak diniatkan kerana Allah swt . Namun sebaliknya, sehalus dan sekecil apapun perbuatan, jika diniatkan kerana Allah pasti akan bernilai besar di sisi Allah. Apa yang penting dan menjadi fokus kita dalam ibadah adalah mengejar redha Allah. Apalah erti amal yang hebat jika Allah tidak redha.

Sahabatku…
Hanya dengan niat kerana Allah dan mengharapkan redhanya, setiap amalan kita akan bernilai ibadah dan setiap apa sahaja yang menimpa kita pasti akan berbuah kebaikan dan kemuliaan.

.
 






CANTIK OH CANTIK!
Tanpa iman, kecantikan  akan dipergunakan ke arah kejahatan dan kemaksiatan yang akhirnya akan memusnahkan pemiliknya dan orang lain. Cantik tidak salah, tetapi salah menggunakan kecantikan itulah yang salah.

 






JENGUKLAH ISTERI SAYA!
Seorang perompak memasuki sebuah rumah. Kejadian itu disedari oleh tuan punya rumah yang tidur di tingkat atas. Walaupun begitu dia tidak berani melawan kerana perompak itu bersenjata.  Cuma sebelum perompak itu keluar dengan barang-barang rompakannya, tuan rumah berkata ‘sebelum kamu pergi, jenguklah isteri saya yang berada di tingkat atas. Dia telah menunggu kamu sela 15 tahun’. Sebenarnya selama 15 tahun isterinya dalam keadaan bimbang, takut dan sentiasa bersangka buruk yang rumah mereka akan dirompak. Dan kali ini sangkaanya benar-benar terjadi.

Pengajaran
Sangka buruk meresahkan hati. Ada orang yang sering mengeluh, malah mengutuk nasib diri yang malang. ‘mangapa yang buruk-buruk, sedih, gagal dan malang sering menimpa hidupku?’ lalu sibuklah dia menyalahkan si polan dan si polan, itu dan ini semuanya tidak kena. Padahal, yang tidak kena itu acapkali dirinya sendiri. Dia yang memandang gelap, busuk dan buruk dalam hidup, lalu dia terpaksa menuai apa yang disemai!
Sumber : Angguk Geleng


MALU PADA SEMUT
‘Hingga apabila mereka sampai ke lembah semut, berkatalah seekor semut; ‘Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu sedang mereka tidak menyedari’. (Al Naml 27 :18)

Sekalipun di ambang maut, betapa semut tetap bersangka baik terhadap bakal pembunuhnya.
.
 






10 SAHABAT YANG HARUS DIHARGAI
 Sahabat yang ceria dan menceriakan
 Sahabat yang memberi ketenangan
 Sahabat yang berbaik sangka
 Sahabat yang tidak suka mengata
 Sahabat yang ikhlas
 Sahabat yang jujur
 Sahabat yang baik tutur katanya
 Sahabat yang berfikiran positif
 Sahabat yang baik hati
 Pendengar yang baik



KISAH SEORANG ANAK GADIS DAN IBU PENJUAL SUSU
Pada suatu hari, si ibu ingin mencampurkan susu dengan air untuk mendapat untung yang lebih. Lantas si anak mengingatkan tentang larangan Amirul Mukminin Umar Al Khattab agar para penjual tidak mencampurkan air ke dalam susu. Lantas si ibu memberikan alasan ‘Ah! Kalau kita campur pun, mana Amirul Mukminin boleh tahu’. Maka si anak memberikan jawapan yang sangat bermakna ‘jika Amirul mukminin tidak melihat kita tetapi Tuhan (Allah) tetap melihat kita!’.


MENUTUP AIB ORG LAIN
‘Tidaklah seseorang hamba menutup  aib orang lain di dunia, melainkan Allah akan menutup aibnya di hari kiamat kelak’.
(Hadis Riwayat Muslim)

Subhanallah..
Berhati-hati di zaman teknologi ini. aib orang sangat mudah di dedah dengan share di wasap dan di fb dan lain-lain. Sangat bahaya dan berhati-hatilah sebelum share sesuatu yang melibatkan aib orang lain.



TUNJUKKAN KEBAIKAN
‘sesiapa yang menunjukkan kepada kebaikan, dia akan akan mendapat ganjaran pahala seumpama pahala orang yang mengikutnya’.
(Riwayat Muslim)

Sahabatku..
Mudahnya mendapat pahala kan? Cuma, tunjukkan kebaikan, walaupun belum tentu ada yang sudi menerimanya.
 






5 MAKANAN RINGAN PENYEBAB KANSER
1. Minuman Berkarbonat
2. Kentang Goreng
3. Donut
4. Sosej
5. Daging Burger/Cincang Bakar
Sumber : Kementerian Kesihatan Malaysia





No comments:

Post a Comment