Google Ads

Monday 15 February 2016

HADIAH UNTUK SAHABAT EDISI 231


MENARIK DI DALAM
·        Solehah Pilihan
·        Usah Bersedih
·        Paksa makan
·        13 Adab Isteri Terhadap Suami
·        Sangkaan


SOLEHAH PILIHAN
Tanpa iman, kecantikan akan dipergunakan ke arah kejahatan dan kemaksiatan yang akhirnya akan memusnahkan pemiliknya dan orang lain, cantik tidak salah, tetapi salah menggunakan kecantikan itulah yang salah. Bagi wanita yang beriman, kecantikan dalaman dan luarannya hanya untuk lelaki bernama suami, bukan untuk dikongsi dengan semua lelaki. Kecantikan itu bermula dari dalam ke luar. Bukan sebaliknya. Oleh sebab itu, jika ingin menjadi cantik, ikutilah langkah ini. Pertama, tanamkan dalam hati kita dengan iman yang benar-benar kuat berdasarkan ilmu yang tepat dan penghayatan yang tinggi. Kemudian, buktikan keimanan itu dengan perbuatan yang baik. insyaAllah, kita akan kelihatan cantik di mata orang yang beriman, lebih-lebih lagi di sisi Allah. Jika ada yang bertanya, bagaimana kedudukannya jika ada orang yang tidak bertudung, tetapi akhlaknya lebih baik daripada orang yang bertudung? Dengan penuh kasih sayang kita menjawab ‘alangkah baiknya jika wanita yang mempunyai akhlak yang baik, memilih pakaian yang baik yakni menutup aurat, untuk menjadi seorang wanita yang benar-benar baik dan dapat memberikan kebaikan kepada orang lain’. Manakala bagi wanita yang telah bertudung pula, marilah tingkatkan diri hingga peringkat menutup aurat dalam erti kata sebenarnya. Bukan sahaja diri dilitupi oleh kain, tetapi yang lebih penting, hati dilitupi oleh rasa malu. Maksudnya, tidak cukup sekadar menegakkan syariat lahiriah, tetapi juga tegakkan ‘syariat batiniah’ yakni membina sifat malu, sabar, pemurah dan lain-lain. itulah yang akan menghalang kita daripada terjebak dengan pergaulan bebas dan perbuatan-perbuatan lain yang boleh menimbulkan fitnah kepada diri kita dan Islam. Tudung hanyalah kain yang menutup diri, tetapi rasa malu itulah penghalang hati daripada melakukan sesuatu yang dimurkai Ilahi.
Sumber : Pesan Hati Untuk Hati


USAH BERSEDIH

 Andaikata kamu dikhianati atau dilukai oleh mereka yang mempunyai talian kekeluargaan dengan kamu, usah bersedih , ingatlah peristiwa Yusuf a.s yang di khianati oleh saudara-saudaranya.

 Andaikata ibubapa kamu atau mereka yang kamu kasihi menentang kamu ketika kamu berjalan di atas jalan kebenaran , usah bersedih. Ingatlah peristiwa Ibrahim a.s yang di humban di dalam api oleh ayahandanya.

 Andaikata kamu buntu dalam permasalahan dan tidak nampak jalan keluar, usah bersedih, ingatilah kisah Yunus as yang terperangkap dalam perut ikan.

 Andaikata kamu di datangi penyakit, dan seluruh badanmu di landa kesakitan, usah bersedih. Ingatilah kisah ayub as yang ditimpa kesakitan yang dahsyat dengan pelbagai penyakit, di samping kehilangan ahli keluarganya.

 Andaikata kamu melihat kekurangan dan kelemahan yang ada dalam diri kamu, usah bersedih. Ingatilah kisah Musa yang tidak dapat bertutur dengan sempurna.

 Andaikata kamu difitnah dan dicaci oleh manusia di sekelilingmu, usah bersedih. Ingatilah kisah Aisyah ra yang sabar setelah difitnah sehingga satu kota mengatanya.

 Andaikata kamu rasa kesunyian dan berkeseorangan serta tiada siapa pun yang membantu. Usah bersedih, ingatilah kisah Nabi Adam as diturunkan ke muka bumi sebelum bertemu semula dengan Hawa.

 Andaikata kamu rasakan tiada kewajaran apa yang kamu lakukan, serta detikan hati tertanya mengapa ianya terjadi. Usah bersedih. Ingatilah kisah Nabi Nuh as yang tanpa keluh dan tanpa tahu sebabnya, terus membina bahtera yang besar tanpa banyak soal.

 Andaikata kamu di herdik dan dicerca oleh saudara mara kamu lantaran kamu memilih agama dan kehidupan akhirat berbanding kehidupan dunia, usah besedih. Ingatilah kisah Nabi Muhammad yang dipulaukan dan diperangi oleh keluarga yang terdekat.

 

Sahabatku..Subhanallah…

Allah SWT mewujudkan personaliti yang hebat-hebat ini sebelum kita, dan mendatangi mereka dengan pelbagai ujian dan cabaran dangan tujuan agar satu hari nanti, manusia seperti saya dan kamu, bila mana berhadapan dengan sebarang musibah dan tribulasi tidak perlu berkata ’Kenapa Aku?’   

Sumber : semanisKurma



PAKSA MAKAN
Alkisah, ada seorang anak muda yang mula terpengaruh dengan fahaman ateis. Dia tidak percaya bahawa Allah Maha Berkuasa menentukan segalanya. Katanya, Allah tidak boleh membuatkannya makan jika dia tidak mahu makan. Keyakinannya disuarakannya kepada ibunya. Setiap hujah logiknya tidak dibalas oleh si ibu. Malah dia ingin membuktikan ‘saya cabar dengan tidak akan makan atau minum hari ini. Ibu tengok nanti, bolehkah Allah membuat saya makan!’ si ibu hanya mampu menangis sambil merayu agar dia kembali ke pangkal jalan. Rimas dengan rayuan ibunya, dia memanjat sebatang pokok di luar rumahnya dan bersendirian di atasnya. Malam kian hampir. Melihat si anak yang masih berdegil, si ibu meletakkan sedulang hidangan sedap-sedap di bawah pokok tersebut. Doanya agar anaknya sedar dan bertaubat. Malam pun berlabuh. Sekumpulan perompak melewati pokok tersebut. Terkejut mereka mendapati hidangan lazat yang tersedia. Mungkinkah ada orang hendak memerangkap mereka. Barangkali hidangan itu beracun. Tetapi sayang jika makanan yang menggiurkan itu dibiarkan sahaja. Lalu mereka perasan akan anak muda di atas pokok. Jadi dia terpaksa turun selepas perompak mengugut bunuh. Kemudian dia dipaksa pula mengecap makanan tersebut. Kali ini anak muda itu lebih berkeras.  Lalu dia dipukul teruk. Kerana tidak ingin nyawa melayang, akhirnya dia mengalah dan mula makan. Setelah itu para perompak melahap makanan itu sehingga licin. Anak muda itu mula menangis. ’pelik, semasa kami bantai kamu tadi, bukan main keras semangat kamu. Sekarang baru menangis? ’Asyhaduallahialahaillallah (Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah). Kini saya yakin Allah Maha Berkuasa atas segalanya-galanya’.   

Pengajaran
Setiap kejadian buruk yang menimpa diri akan ada isyarat agar kembali kepada Tuhan.
Angguk Geleng


13 ADAB ISTERI TERHADAP SUAMI

1. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk atau memotong cakapnya.
2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri, jangn suka menjawab. Sikap suka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akan menambahkan kemarahan suami.
3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati isteri hendaklah banyak bersabar, jangan cepat merajuk.
4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan.
5. Jika dia berhajat kepada sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak. Bangun segera apabila disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan kemarahan atau terasa tersinggung di hatinya.
6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukan mengikut selera isteri. Suami akan gembira apabila seleranya ditepati.
7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit. Jahitlah secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan kemas.
8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju dan seluar suami.
9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak, dahulukan kehendak suami, begitu juga kehendak ibu ayah.  Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada dalam keadaan letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar ke atas setiap isteri.
10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu.
11. Sentiasa berada dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah.
12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air masak sejuk. Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu. Kalau boleh sediakan makanan ringan seperti kuih muih dan biskut. Hal ini dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin kebersihannya.
13. Hendaklah isteri sentiasa menghormati dan memuliakan keluarga suami. Bersikap ramah tamahlah dengan keluarganya dan bersabarlah di atas segala tindakan mereka walaupun kita kurang menyukainya.
 



Rasulullah SAW bersabda :
Allah berfirman ‘Aku ini berdasarkan prasangka hambaKu. Aku bersamanya apabila dia mengingatiKu’.
(Muttafaqul alaih)

Sahabatku..
Jom bersangka baik dengan Allah. Kerana sangkaan itulah yang kita akan dapat. Sangka baik dapat baik. Sangka buruk, buruklah yang akan kita dapat.




No comments:

Post a Comment